اطلاعیه

بستن

راهنمای فروم - حتما بخوانید

با سلام

قابل توجه کاربران محترم تالار گفتگو

قبل از ارسال پست یا ایجاد موضوع جدید، تاپیک قوانین و راهنمای فروم را مطالعه نمائید.

کاربران و مخصوصا تازه واردین لطفا دقت باشید که هرگونه پیشنهاد مدیریت سرمایه یا فروش تحلیل و یا برگزاری کلاس و ... که خارج از محیط عمومی فروم باشد را به هیچ عنوان بدون تحقیق و کسب اطلاعات کامل و کافی دنبال نکنید در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود شخص می باشد.

همچنین لازم به ذکر است مسئولیت ارتباطات خارج از پست های عمومی فروم اعم از پیام خصوصی یا چت یا دیداری یا شنیداری با سایر اعضای فروم کاملا با خود اعضا هست و وارد کردن آن به صورت عمومی در فروم ممنوع است. برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سوالات خود از انجمنها استفاده نمایید.

دوستان توجه داشته باشند که تمامی بخش های اختصاصی و عمومی فروم کاملا رایگان بوده و به هیچ عنوان نیاز به پرداخت وجه به هیچ کس برای باز شدن دسترسی نیست.

منتها به این دلیل که در این بخش ها معمولا کار تیم ورک و گروهی انجام میشود، مناسب ورود افراد با شرایط خاصی است که مدیر آن بخش تعیین میکند و برای همه افراد کارایی ندارد چون مستلزم بر عهده گرفتن مسئولیت یا دانش کافی در آن حوزه می باشد.

لذا ضمن پوزش از کاربرانی که تقاضای دسترسی آن ها به بخش های اختصاصی توسط مدیران بخش رد میشود، توصیه میکنیم که پس از فراگیری موضوعات عمومی و تخصصی فراوانی که در روی فروم قرار دارد چنانچه برنامه ویژه ای برای کار در بخش های اختصاصی و کار گروهی دارند آن را مکتوب برای مدیران هر بخش بنویسند و سپس اقدام به درخواست دسترسی بکنند.


با احترام
مشاهده بیشتر
مشاهده کمتر

آیا دولت ها می.توانند جلوی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را بگیرند؟

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
پست های جدید

  • آیا دولت ها می.توانند جلوی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را بگیرند؟




    دو هفته پیش بود که یک سناتور در کنگره آمریکا از همکارانش خواست که به نحوی جلوی ارزهای دیجیتال را بگیرند. او در صبت های خودش گفت که قسمت عمده ای از قدرت بین المللی دولت آمریکا از دلار به دست می.اید که به عنوان یک واحد استاندارد برای تراکنش های مالی بین المللی پذیرفته شده است، اما ارزهای دیجیتال دارند این قدرت را از ما میگیرند و ما را در جایگاهی قرار خواهند داد که به عنوان مثال تحریم.های مالی ما برای ایران بی اثر خواهد شد و در کل از قدرت ما در سیاست خارجه می کاهد و همچنین به دریافت مالیات.ها آسیب وارد می.کند. در این قسمت زیر ذره بین قصد داریم بررسی کنیم که آیا دولت.ها واقعا قادر به متوقف کردن بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هستند؟








    متوقف کردن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال
    فرض کنیم یک دولتی قصد داشته باشد بیت کوین را در کشورش به کل متوقف نماید. برای این کار دولت فرضی چند گزینه پیش رو دارد، در این مقاله تک تک این گزینه.ها را بررسی می کنیم تا بفهمیم که کدامیک از. آن.ها به لحاظ فنی برای دولت.ها امکان.پذیر است و تا چه حد آن راه حل می.تواند جلوی بیت کوین و ارزهای دیجیتال را در کشورش بگیرد.


    جلوگیری از فعالیت صرافی.های ارزهای دیجیتال
    اولین راهکار برای دولت فرضی جلوگیری از تبدیل ارزهای فیات به ارزهای دیجیتال از طریق غیر قانونی اعلام کردن فعالیت صرافی.های کریپتو و بستن آن هاست. با انجام این کار توسط دولت لطمه سنگینی به مبادلات رمزارزها وارد می شود اما یقینا این روند متوقف نمی.شود. چون بیت کوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است و دولتها کنترلی بر آن ندارند، با این کار فقط مبادلات آن از صرافی.های متمرکز که اکثرا پروسه احراز هویت دارند به مبادلات همتا به همتا (P2P) بین مردم و بدون پروسه KYC، صرافی.های غیرمتمرکز (DEX) و یا صرافی.های متمرکز غیر قانونی منتقل می.شوند، یعنی مبادلات از روی زمین به زیرزمین منتقل می.شوند. این امر برای هیچ دولتی مطلوب نیست و تنها باعث کاهش کنترل دولت بر مبادلات و متضرر شدن مردم می.شود.


    پس این گزینه نه تنها نمی تواند مانع از مبادله بیت کوین شود و جلوی آن را بگیرد بلکه می.تواند اثرات سوئی هم برای دولت و هم برای مردم داشته باشد.


    اختلال در ماینینگ
    از آنجا که ماینرها از جمله تامین کنندگان اصلی ارز دیجیتال در یک کشور هستند بنابراین ایجاد اختلال در کار آن.ها میتواند یکی از گزینه.های پیش روی دولت.ها برای محدود کردن ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین باشد. خب باز هم گزینه اول برای هر دولتی غیر قانونی اعلام کردن یک فعالیت است که در این مورد شامل غیر قانونی کردن فعالیت ماینرها و واردات و ساخت تجهیزات استخراج می.شود. همانند بخش قبل نتیجه این کار می.شود انجام مخفیانه و غیر قانونی ماینینگ که اکثرا با انشعابات غیر قانونی برق هم صورت می.گیرد و قاچاق تجهیزات ماینینگ.


    اما گزینه بعدی می.تواند ممانعت به عمل آوردن از انتشار بلاک.های ساخته شده توسط ماینرهای آن کشور در شبکه به فرض بیت کوین باشد تا به این ترتیب مانع درآمدزایی آنها شوند. هر بلاک بیت کوین چیزی جز تعدادی تراکنش بیت کوین، با حجم کلی ۱ مگابایت نیست و دولت ها در این روش باید به طریقی مانع از گسترش اطلاعاتی که ساختارشان مطابق ساختار بلاک های بیت کوین است، در شبکه اینترنت شوند. انجام این کار بسیار پیچیده و هزینه بر است و راه های زیادی برای دور زدن آن توسط ماینرها وجود دارد. مثلا یکی از آن ها استفاده از ماهواره برای ارسال بلاک های ساخته شده توسط ماینرها به شبکه بیت کوین است. پس یک دولت عملا نمی تواند به هیچ طریقی به صورت کامل مانع از فعالیت ماینرها در کشورش شود.


    ایجاد اختلال در انتقال تراکنش.ها
    دولت ها به دو طریق می.توانند در انتقال تراکنش.های بیت کوین اختلال ایجاد کنند: قطع دسترسی به کیف پول ها و ممانعت از انتقال اطلاعات مربوط به تراکنش های بیت کوین در شبکه اینترنت. کیف پول. ها رابط بین کاربر با شبکه بیت کوین هستند، اگر کیف پول مبتنی بر سرور باشد، مسدود کردن آن می.تواند فقط دسترسی به آن را برای کاربر کمی دشوارتر کند زیرا کاربر راه.های زیادی برای عبور از آن دارد و حتی می.تواند دارایی هایش را به یک کیف پول دیگر انتقال دهد.


    اما در مورد روش دوم باید گفت که تراکنش های بیت کوین رشته.ای کوتاه از اطلاعات هستند که بر خلاف اطلاعات تراکنش های بانکی حاوی هیچ اطلاعات حساسی نیستند که دارایی مالک را به خطر بیندازند. مثلا آنچه در تصویر زیر می.بینید یک تراکنش کامل بیت کوین است که فرمت hex نوشته شده است. در این تراکنش همه چیز از جمله امضای دیجیتال و کلید عمومی فرستنده تا مقدار تراکنش و آدرس گیرنده مشخص است و کسی نه می.تواند از آن به اطلاعات حساس مثل کلید خصوصی دست پیدا کند نه می.تواند اطلاعات آن را به نفع خود تغییر دهد چون هماهنگی موجود در آن از بین می.رود.




    بنابراین کاربران بیت کوین می.توانند حتی در صورت قطع شدن اینترنت هم تراکنش خود که یک رشته کوتاه از اطلاعات همانند شکل فوق است را به صورت آفلاین ایجاد کنند و آن را به هر طریقی که می.توانند به یک نفر در خارج از. آن کشور که به اینترنت دسترسی دارد بفرستند تا او این تراکنش را درشبکه بیت کوین منتشر نماید. مثلا آن را از طریق SMS ارسال کنند و یا حتی آن را بر روی یک تکه کاغذ بنویسند و آن را به صورت فیزیکی پست کنند. بنابراین استفاده از این روش ها توسط دولت ها ، هرچند فرآیند انجام تراکنش بیت کوین را بسیار دشوارتر می.کنند اما نمی.تواند آن را به صورت کامل متوقف کند.


    ممنوعیت مالکیت ارزهای دیجیتال
    آخرین راهکار برای دولت ها هم اعلام ممنوعیت مالکیت بیت کوین و ارزهای دیجیتال است که اعمال همچین تصمیمی برای دولت. ها بسیار راحت است اما کنترل و شناسایی افراد خاطی برای آن.ها اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار خواهد بود. مثلا در گذشته در یک دوره زمانی در آمریکا نگهداری طلا توسط مردم از طرف دولت ممنوع اعلام شد و کسانی که طلا نگه.داری می.کردند مشمول مجازات می.شدند هر چند بررسی آن برای دولت امری مشقت بار بود اما باید گفت که اعمال چنین تصمیمی برای ارزهای دیجیتال بسیار بسیار دشوارتر هم هست زیرا ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند و تنها معیار مالکیت آن داشتن کلید خصوصی مرتبط به آن است که هر کسی به راحتی می.تواند داشتن آن را کتمان کند.


    نتیجه گیری
    دولت ها با اعمال قوانین و ایجاد محدودیت ها می.توانند تا حد زیادی استفاده از ارزهای دیجیتال را برای کاربران سخت کنند اما همانطور که بحث شد به هیچ طریقی نمی توانند به طور کلی جلوی آن ها را بگیرند. در ضمن در صورت اعمال محدودیت های وسیع توسط چند کشور بزرگ دنیا بر روی یک ارز دیجیتال، توسعه دهندگان آن می.توانند با اعمال چند به روز رسانی نرم افزار آن ارز دیجیتال با روش هایی خلاقانه آن محدودیت.ها را بی اثر کنند و فناوری همواره راه خود را پیدا خواهد کرد.


    منبع: www.mihanblockchain.com

  • #2
    یادم هست زمانی تقریبا دور مربوط به سالهای دههء شصت طوری شده بود که به دلیل تحریمها و مشکلات جنگ و نهایتا به دلیل توزیع نامناسب پول نقد (بیشتر پول خرد) در جامعه خصوصا شهرستانها

    تمایل به استفاده از اقلام جایگزین (به روش مبادلهء کالا به کالا) برای استفاده در مصارف روزمره زیاد شده بود و گل سرسبد همهء آنها بلیط اتوبوس بود ! (نخندید واقعیت داره

    باز یادم هست چندین اقتصاددان حوزهء دانشگاه صدمات پنهانی که قادر به وارد کردن به اقتصاد داره رو در روزنامه های وقت با دلایل کافی نشان میدادن و کلا استفاده از

    ابزارهای غیر رسمی جای گزین به جای پول ملی رو با ذکر مثالهایی در جوامع کشورهای مختلف (به عنوان مثال اقتصاد اروپا حین جنگ اول و دوم و یا مشابه های آن در اقتصادهای آمریکای لاتین)

    امری در درازمدت مخرب و تضعیف کنندهء اقتصاد نام برده شده بود . حتی استفاده از چسب زخم به عنوان برگرداندن پول خرد توسط داروخانه ها هم امری مزموم و زوایای پنهان دراز

    مدت آن برای صدمه به اقتصاد از جمله بیش تولید نالازم و صرف منابع تولیدی جای گزین بجای تولید داروهای لازم و غیره و ...

    اما در دنیای با اقتصاد پیشرفته و با فناوری های خاص و ویژهء امروزی قضیهء. پولهای جایگزین مانند بیت کوین از این هم پیچیده تر است . از یک طرف به دلیل پارامترهای درگیر (خصوصا فناوری پیشرفته)

    و از طرف دیگر زوایای بسیار پیچیده تر اقتصاد بین الملل صرف یک بیان ساده و در عین حال عوام فهمانه اگر نه غیر ممکن ولی اندکی سخت خواهد بود .

    از یک طرف ما با فضا و به قولی دنیای تقریبا دور از کنترلی به نام فضای سایبر و دیجیتال طرف هستیم که تاحدودی از قوانین خاص خود اگر باشد! طبعیت میکند که اگر در وهلهء اول

    پارامترهای اقتصادی آن را در نظر نگیریم (بطور پیش فرض) پتانسیل بالای وقوع هر جرمی بدور از قوانین قضايی دنیای فیزیکی (غیر دیجیتال و مجازی) یکی از کابوسهای هر کشور و

    ابرقدرتی حتی آمریکا می باشد . ادامه دارد ...

    نظر


    • #3
      الان خود دولت دنبال ارز ملی هستش
      شاید برای بالا بردن ارزش ارز ملی کمی ارزهای دیگه رو محدود کنه

      نظر


      • #4
        دولت ها با اعمال قوانین و ایجاد محدودیت ها می‌توانند تا حد زیادی استفاده از ارزهای دیجیتال را برای کاربران سخت کنند اما همانطور که بحث شد به هیچ طریقی نمی توانند به طور کلی جلوی آن ها را بگیرند. در ضمن در صورت اعمال محدودیت های وسیع توسط چند کشور بزرگ دنیا بر روی یک ارز دیجیتال، توسعه دهندگان آن می‌توانند با اعمال چند به روز رسانی نرم افزار آن ارز دیجیتال با روش هایی خلاقانه آن محدودیت‌ها را بی اثر کنند و فناوری همواره راه خود را پیدا خواهد کر

        نظر

        پردازش ...
        X