اطلاعیه

بستن

راهنمای فروم - حتما بخوانید

با سلام

قابل توجه کاربران محترم تالار گفتگو

قبل از ارسال پست یا ایجاد موضوع جدید، تاپیک قوانین و راهنمای فروم را مطالعه نمائید.

کاربران و مخصوصا تازه واردین لطفا دقت باشید که هرگونه پیشنهاد مدیریت سرمایه یا فروش تحلیل و یا برگزاری کلاس و ... که خارج از محیط عمومی فروم باشد را به هیچ عنوان بدون تحقیق و کسب اطلاعات کامل و کافی دنبال نکنید در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود شخص می باشد.

همچنین لازم به ذکر است مسئولیت ارتباطات خارج از پست های عمومی فروم اعم از پیام خصوصی یا چت یا دیداری یا شنیداری با سایر اعضای فروم کاملا با خود اعضا هست و وارد کردن آن به صورت عمومی در فروم ممنوع است. برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سوالات خود از انجمنها استفاده نمایید.

دوستان توجه داشته باشند که تمامی بخش های اختصاصی و عمومی فروم کاملا رایگان بوده و به هیچ عنوان نیاز به پرداخت وجه به هیچ کس برای باز شدن دسترسی نیست.

منتها به این دلیل که در این بخش ها معمولا کار تیم ورک و گروهی انجام میشود، مناسب ورود افراد با شرایط خاصی است که مدیر آن بخش تعیین میکند و برای همه افراد کارایی ندارد چون مستلزم بر عهده گرفتن مسئولیت یا دانش کافی در آن حوزه می باشد.

لذا ضمن پوزش از کاربرانی که تقاضای دسترسی آن ها به بخش های اختصاصی توسط مدیران بخش رد میشود، توصیه میکنیم که پس از فراگیری موضوعات عمومی و تخصصی فراوانی که در روی فروم قرار دارد چنانچه برنامه ویژه ای برای کار در بخش های اختصاصی و کار گروهی دارند آن را مکتوب برای مدیران هر بخش بنویسند و سپس اقدام به درخواست دسترسی بکنند.


با احترام
مشاهده بیشتر
مشاهده کمتر

گزارش روزانه بنیادی برای هفته 29 فوریه تا 4 مارس 2016

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
پست های جدید

  • گزارش روزانه بنیادی برای هفته 29 فوریه تا 4 مارس 2016

    به نام بی نام او؛

    از این هفته به طور منظم و هر روز قبل از آغاز بازار لندن این گزارش ارائه خواهدشد.

    با احترام
    ویرایش توسط AIO : https://www.traderha.com/member/4465-aio در ساعت 03-02-2016, 11:32 AM

  • #2
    سه شنبه 1 مارس 2016

    - آمارهای شاخص مدیران خرید چین

    شاخص مدیران خرید بخش کارخانه ای اقتصاد چین با کاهش به سطح 48، به پایین ترین سطح خود در 5 ماه اخیر رسید و همه بخش های کلیدی گزارش حاکی از تضعیف شرایط عمومی اقتصادی در چین می باشد. مدیران خرید چینی، ضعف عمومی بازار و کاهش سفارش های جدید را به عنوان عوامل نگران کننده یاد کرده اند. در بخش میزان تولیدات، شاهد کاهش به پایین ترین سطح از سپتامبر 2015 بوده ایم. در بخش استخدام، شاهد بیشترین کاهش از ژانویه سال 2009 تا کنون بوده ایم و شرکت هایی که دست به تعدیل نیروی کار زده اند، انگیزه خود از این اقدام را به کاهش هزینه ها مربوط دانسته اند. همچنین قیمت های گذاشته شده روی تولیدات از سوی شرکت های چینی نیز کاهش مجدد را نشان می دهد. انگیزه کاهش قیمت، فشار رقابت از سوی دیگر شرکت ها ذکر شده است. همچنین هزینه تمام شده تولیدات نیز به پایین ترین سطح خود در 18 ماه گذشته رسیده است. این کاهش توامان بهای تمام شده و قیمت نشان گر وجود فشارهای ضدتورمی و عاملی برای نگرانی می باشد. در مجموع گزارش اخیر PMI چین حاکی از وجود چالش های جدی پیش روی بخش کارخانه ای دومین اقتصاد بزرگ جهان می باشد و انتظار داریم تا این مسئله تاثیر منفی خود را روی تقاضا بر ارزهای کالامحور نشان بدهد.

    در نمودار زیر همبستگی بالای شاخص PMI موسسه مارکیت با نرخ برابری دلار استرالیا به دلار آمریکا قابل مشاهده است:



    همچنین شاخص PMI ارائه شده از سوی موسسه دولتی CFLP چین نیز تاییدکننده گزارش PMI موسسه مارکیت بوده و از تنزل شرایط تولیدات کارخانه ای این کشور حکایت دارد. در ذیل جدول خلاصه نتایج این گزارش را مشاهده می کنید:



    - بیانیه RBA

    امروز رزروبانک استرالیا نرخ بهره را در سطح 2% حفظ کرد. در بیانیه این بانک تقریباً هیچ تغییری نسبت به بیانیه قبلی مشاهده نمی شود و این در حالی است که انتظار می رفت مقامات RBA نسبت به تضعیف آمارهای اشتغال این کشور دستکم اظهار نگرانی می کردند. از این روی بازار نسبت به این بیانیه واکنش مثبت نشان داده و تقاضا برای دلار استرالیا دستکم به صورت موقت افزایش یافته است. با این حال بایستی درنظر داشت که در بیانیه مجدداً تاکید شده که نازل بودن نرخ تورم می تواند زمینه را برای کاهش نرخ بهره فراهم آورد.

    - آمار شاخص PMI بخش کارخانه ای بریتانیا

    موسسه مارکیت شاخص PMI بخش کارخانه ای بریتانیا را منتشر کرد. این شاخص با سقوط به سطح 50.8، به پایین ترین سطح خود در 34 ماه گذشته رسید. سطح تولیدات کالاهای سرمایه ای و مصرفی به دلیل کاهش سفارش ها و قراردادها تنزل یافته و برای دومین ماه متوالی شاهد تعدیل منفی نیروی کار نیز بوده ایم. سطح تولیدات کالاهای واسطه ای اندکی افزایش نشان می دهد. در حوزه قیمت ها نیز هم بهای پرداخت شده از سوی تولیدکنندگان و هم قیمت محصولات آنها کاهش نشان می دهد که نشانگر وجود فشارهای ضدتورمی است.

    نظر


    • #3
      چهارشنبه 2 مارس 2016

      - آمار تولید ناخالص داخلی کانادا

      روز گذشته آمارهای مربوط به GDP کانادا منتشر شد که نشان می دهد اقتصاد کانادا در مقیاس ماهانه در ماه دسامبر 2015 معادل 0.2% رشد کرده است. این میزان 2 برابر پیش بینی بازار بوده و لذا باعث رشد تقاضا برای دلار کانادا شد. بخش های عمده فروشی و تولیدات کارخانه ای شاهد رشد و بخش های خرده فروشی، استخراج نفت و گاز و معادن با کاهش روبرو شدند.

      - نتایج حراج محصولات لبنی

      روز گذشته حراج محصولات لبنی از سوی شرکت Fonterra برگزار شد و قیمت شاخص جهانی لبنیات با 1.4% رشد روبرو شد. این نخستین باری است که در سال 2016 قیمت شاخص لبنیات با رشد روبرو می شود و این خبری مثبت برای دلار نیوزلند به شمار می رود؛ هر چند که این میزان نازل رشد در قیاس با کاهش بهای شدیدی که از ابتدای سال جاری میلادی روی داده چندان امیدبخش نیست.



      - شاخص مدیران خرید بخش کارخانه ای آمریکا
      روز گذشته موسسه ISM شاخص PMI بخش کارخانه ای آمریکا در ماه فوریه را منتشر کرد. این شاخص با رشد به سطح 49.5، از پیش بینی بازار رشد بیشتری را تجربه نمود. هر چند که هنوز این شاخص زیر 50 گزارش شده و لذا نمایشگر رکود در بخش کارخانه ای آمریکا است، اما گزارش دیروز حاکی از احتمال اتمام روند نزولی این بخش می باشد. در ذیل جدول خلاصه نتایج گزارش دیروز را مشاهده می کنید:



      - آمار تولید ناخالص داخلی استرالیا

      امروز گزارش GDP استرالیا برای 3 ماهه پایانی سال 2015 منتشر شد. این گزارش نشان می دهد که در این 3 ماهه، اقتصاد استرالیا به میزان 0.6% رشد کرده است که از پیش بینی بازار – یعنی 0.5% - بیشتر بود. رشد تولید ناخالص داخلی استرالیا برای کل سال 2015 به میزان 3% گزارش شده است. این میزان از رشد فاصله معنی داری با پیش بینی RBA یعنی رشد 2.5% نشان می دهد و عملاً یک سورپرایز مثبت برای دلار استرالیا به شمار خواهدرفت. بیشترین تاثیر مثبت روی رشد GDP را بخش مصرفی و بیشترین تاثیر منفی را بخش سرمایه گذاری داشته اند. وزیر خزانه داری استرالیا در تحلیل این گزارش اظهار داشت که استرالیا شیفت بزرگ از یک اقتصاد معدن محور به یک اقتصاد خدمات محور را به خوبی انجام داده است. نکته مثبت دیگر اینکه میزان رشد GDP برای 3 ماهه سوم سال 2015 نیز از 0.9% به 1.1% تعدیل مثبت نشان می دهد که بیشترین میزان رشد GDP از اوایل سال 2012 به این سو محسوب می شود.

      - کاهش رتبه اعتباری چین

      موسسه اعتبارسنجی مودی چشم انداز اعتباری چین را از باثبات به منفی کاهش داد. رشد شدید بدهی های دولتی و نیز شک و تردیدها در خصوص توانایی رهبران چین در اجرای اصلاحات موردنیاز اقتصادی از عوامل این کاهش ذکر شده است. در حالی که اقتصاد چین با کاهش بی سابقه شتاب رشد روبرو است و به شدت نیازمند محرک های پولی و مالی برای رونق بیشتر است، فرار سرمایه ها از این کشور دست رهبران این کشور برای ارائه محرک های یادشده را بسته شده است چرا که هر گونه کاهش بیشتر ارزش یوان یا نرخ بهره منجر به تشدید فرار سرمایه ها از این کشور خواهدشد و این در حالی است که نسبت بدهی به GDP در چین به سطح بی سابقه و خطرناک 247% رسیده است.
      ویرایش توسط AIO : https://www.traderha.com/member/4465-aio در ساعت 03-02-2016, 11:11 AM

      نظر


      • #4
        پنج شنبه 3 مارس 2016

        - شاخص مدیران خرید بخش ساخت و ساز انگلستان

        روز گذشته شاخص PMI بخش ساخت و ساز انگلستان برای ماه فوریه منتشر شد. این شاخص با نزول به سطح 54.2 به پایین ترین سطح خود از آوریل 2015 تا کنون رسید. در گزارش موسسه مارکیت، فعالیت.های ساختمانی مسکونی ضعیف ترین بخش ساخت و ساز ذکر شده که این اتفاق برای نخستین بار از ژانویه 2013 تا کنون روی می دهد. چشم انداز فعالیت در بخش ساخت و ساز واحدهای تجاری و زیربنایی اما همچنان مثبت ارزیابی شده است. میزان رشد مشاغل بخش ساخت و ساز نیز به پایین ترین نرخ خود در 2.5 سال گذشته رسیده است. پاسخ شرکت هایی که در تحقیقات موسسه مارکیت حضور داشته اند حاکی است که ضعف تقاضا و وجود ابهام در خصوص چشم انداز اقتصادی از عوامل اصلی ضعف بخش ساخت و ساز بوده است. شرکت های فعال در حوزه ساخت و ساز، ضعیف ترین دیدگاه را در خصوص چشم انداز یک ساله کاری خود از دسامبر 2014 داشته اند. در حوزه قیمت ها نیز کاهش بهای فولاد و نفت باعث شده تا میزان رشد عمومی قیمت ها در ماه فوریه کاهش یابد و به پایین ترین سطح خود در 3 سال گذشته برسد.

        - آمار ADP آمریکا

        روز گذشته تخمین موسسه ADP در خصوص مشاغل ایجادشده توسط بخش خصوصی و غیرکشاورزی ایالات متحده منتشر شد. این تخمین حکایت از ایجاد 214 هزار شغل در ماه فوریه دارد که فاصله معنی داری با انتظارات بازار در سطح 185 هزار دارد. این گزارش حاکی است که در بخش کارخانه شاهد تعدیل منفی نیروی کار بوده ایم که با گزارش PMI موسسه Markit در خصوص بخش کارخانه ای همخوانی دارد:


        با این گزارش انتظار داریم آمار NFP روز جمعه نیز از انتظارات بازار بهتر بوده و روند تقاضا روی دلار آمریکا حفظ و تقویت بشود. لازم به ذکر است که بر خلاف شایعاتی که در خصوص عدم تطابق آمار ADP با آمار NFP وجود دارد، به جز در موارد خاصی به طور میانگین این 2 آمار تفاوت اندکی در طول زمان نشان می دهند:



        - آمار ذخائر نفتی آمریکا
        روز گذشته آمار موسسه مدیریت اطلاعات انرژی ایالات متحده در خصوص میزان ذخائر نفتی این کشور در هفته منتهی به 26 فوریه منتشر شد که نشانگر افزایش 10.4 میلیون بشکه ای این ذخائر می باشد. این میزان افزایش ذخائر از آوریل 2015 تا کنون بی سابقه بوده است. در حال حاضر این ذخائر در سطح 518 میلیون بشکه قرار دارد که برای ماه فوریه میزان بسیار بالایی از نظر تاریخی به شمار می رود. تنها نکته مثبت گزارش برای خریداران نفت، کاهش ذخایر بنزین به میزان 1.468 میلیون بشکه بوده و بقیه موارد همگی حاکی از افزایش عرضه و انبار ذخائر انرژی هستند.

        - شاخص PMI بخش خدماتی چین
        امروز شاخص مدیران خرید بخش خدماتی چین منتشر شد. در حالی که بازار به استقبال رشد این شاخص به سطح 52.6 از سطح 52.4 ژانویه رفته بود، این عدد در سطح 51.2 اعلام شد. قراردادهای جدید برای بخش خدماتی چین کاهش نشان می دهند که نشانگر ضعف تقاضا در این بخش می باشد. فعالیت های خدماتی نیز عموماً دچار تنزل شده اند. با این حال مدیران کسب و کارهای خدماتی چین نسبت به چشم انداز یک ساله خود خوش بین هستند و میزان این خوش بینی نیز به بالاترین سطح خود در 7 ماه گذشته رسیده است. در مجموع می توان چنین تحلیل کرد که اقتصاد چین به تندی در حال شیفت از یک اقتصاد صادرات محور تولیدی به یک اقتصاد متکی بر مصرف داخلی و با نقش برجسته تر بخش خدماتی می باشد و این شیفت در تنزل بخش تولیدات کارخانه ای و تداوم رشد بخش خدماتی نمایان است.
        ویرایش توسط AIO : https://www.traderha.com/member/4465-aio در ساعت 03-03-2016, 10:55 AM

        نظر


        • #5
          جمعه 4 مارس 2016

          - شاخص PMI بخش خدماتی انگلستان

          روز گذشته موسسه مارکیت گزارش شاخص PMI بخش خدماتی انگلستان را منتشر کرد. این شاخص با سقوط به سطح 52.7 به پایین ترین سطح خود در 3 سال اخیر رسیده است.


          فعالیت های تجاری و پروژه های جدید با کمترین شتاب از مارس 2013 رشد کرده اند و این در حالی است که بخش استخدام نیز با نازل ترین سرعت در 2.5 سال اخیر گسترش یافته است. مدیران کسب و کارها وجود عدم اطمینان در چشم انداز اقتصاد جهانی را از عوامل اصلی کاهش سفارش ها از سوی مشتریان یاد کرده اند. وجود فشارهای خفیف تورمی نیز در گزارش یادشده آشکار است چرا که هم هزینه پرداختی از سوی شرکت های خدماتی و هم قیمت گذاری محصولات این شرکت ها با آهنگی بسیار کند رشد کرده اند. با این حال این گزارش نکات مثبتی نیز داشته است که افزایش خوش بینی مدیران کسب و کارهای خدماتی نسبت به چشم انداز یک ساله به بالاترین سطح در 3 ماه گذشته یکی از این موارد است. از این گذشته، این شاخص همچنان در سطح بالای 50 قرار دارد که نشانگر رشد بخش خدمات می باشد و این رشد برای 38-امین ماه متوالی است که روی می دهد. در مجموع، می توان چنین گفت که با توجه به سهم بالای 80 درصدی بخش خدمات در اقتصاد انگلستان، گزارش PMI دیروز تنها می تواند به نگرانی ها در حوزه چشم انداز اقتصادی این کشور دامن بزند. در این خصوص، کریس ویلیامسون اقتصاددان ارشد موسسه مارکیت حتی بر این باور است که گزارش PMI دیروز می تواند منجر به ایجاد یک شوک برای مقامات BoE شده و ضمن دفن کردن هر گونه احتمالی مبنی بر افزایش نرخ بهره، این مقامات را به جستجوی راهکاری تسهیلی برای نجات اقتصاد انگلستان وادارد.

          - آمار مدعیان بیمه بیکاری ایالات متحده
          روز گذشته آمار مدعیان بیمه بیکاری در آمریکا منتشر شد که نشان می دهد در هفته منتهی به 27 فوریه، 278 هزار نفر برای استفاده از مزایای بیمه بیکاری درخواست داده اند که افزایش 6000 نفری نسبت به هفته قبل نشان می دهد. علیرغم این افزایش، میانگین 4-هفته ای این آمار به پایین ترین سطح خود از اواخر نوامبر 2015 نزول کرده است که تاییدی بر آمار مناسب موسسه ADP می باشد که روز قبل تر منتشر شده بود.

          به طور عمومی افزایش تعداد مدعیان بیمه بیکاری نشانگر افزایش میزان تعدیل منفی نیروی کار است که از سوی کارفرمایان روی می دهد. دیروز همچنین 2 گزارش دیگر از سوی اداره آمار نیروی کار آمریکا منتشر شد که یکی مربوط به بازنگری بازدهی نیروی کار و دیگری مربوط به بازنگری هزینه استخدام بود. این گزارش نشان می دهد که هزینه استخدام در ایالات متحده در 1 ساله گذشته تنها 3.3% رشد داشته که با تخمین قبلی یعنی 4.5% فاصله زیادی نشان می دهد. این مسئله می تواند منجر به تخفیف انتظارات بازار مبنی بر افزایش فشارهای تورمی و احتمال افزایش نرخ مجدد بهره از سوی فدرال رزرو شده و باعث ضعف تقاضا برای دلار گردد.

          - شاخص PMI بخش خدماتی آمریکا

          دیروز موسسه ISM نیز شاخص PMI بخش خدماتی اقتصاد ایالات متحده را منتشر کرد. این گزارش تا حدودی با شاخص PMI منتشره از سوی موسسه مارکیت متفاوت است. یکی از این تفاوت ها این است که طبق گزارش موسسه ISM – که بسیار قدیمی تر از موسسه مارکیت در این حوزه است – بخش خدماتی اقتصاد آمریکا در ماه فوریه نیز به رشد خود ادامه داده است. با این حال حتی گزارش این موسسه نیز از ضعف های موجود حکایت دارد. برای نخستین بار از فوریه سال 2014 به این سو، شاهد تعدیل منفی نیروی کار در بخش پرقدرت خدماتی بزرگترین اقتصاد جهان بوده ایم. از سوی دیگر شاخص هزینه پرداختی مدیران کسب و کارهای خدماتی به 45.5 کاهش پیدا کرده که پایین ترین در 6 سال اخیر محسوب می شود. با این حال بایستی توجه داشت که در سطح 53.4، شاخص PMI بخش غیرکارخانه ای اقتصاد آمریکا همچنان نشانگر رشد بوده و در تحقیق موسسه ISM نیز مشخص شده که از 18 طبقه کسب و کارهای مورد پژوهش قرار گرفته، 14 طبقه در ماه فوریه رشد و رونق را نشان داده اند. نکته مثبت دیگر، رشد صادرات بخش خدماتی می باشد که با توجه به افت شدید آن به دلیل افزایش سنگین ارزش دلار در سال اخیر تحولی بسیار مثبت محسوب می شود. در جدول زیر خلاصه گزارش PMI موسسه ISM قابل مشاهده است:

          نظر


          • #6
            تحلیل گزارش NFP

            روز جمعه گزارش مربوط به مشاغل ایجادشده در بخش غیرکشاورزی ایالات متحده منتشر شد که نوسانات شدیدی را در بازارهای جهانی در پی آورد. پس از ایجاد تنها 151 هزار شغل در ماه ژانویه سال جاری میلادی، بخش غیرکشاورزی اقتصاد آمریکا – که عملاً 99% ارزش اقتصاد این کشور را در برمی گیرد – در ماه فوریه موفق به ایجاد 242 هزار شغل جدید شد که از انتظارات بازار مبنی بر ایجاد 195 هزار شغل به مراتب فراتر بود. همین مسئله باعث شد تا در دقایق اولیه پس از انتشار خبر شاهد رشد شدید تقاضا برای دلار در بازار باشیم اما مسئله ای که باعث شد تا این روند معکوس شده و فشار فروش سنگینی روی دلار وارد شود، کاهش میانگین دستمزد ساعتی نسبت به ماه گذشته بود. انتظار بازار این بود که با توجه به سقوط نرخ بیکاری به زیر 5% و با درنظر گرفتن جهش دستمزدها در گزارش NFP مربوط به ماه ژانویه، در ماه فوریه نیز شاهد افزایش دستمزدها به میزان 0.2% باشیم که این امر روی نداد و میانگین دستمزدها نسبت به ژانویه 0.1% افت را نشان می دهد. همین مسئله موجب شد تا تحلیل بازار به این سمت برود که عملاً فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا وجود ندارد و لذا فدرال رزرو هیچ دلیل و توجیهی برای افزایش نرخ بهره در نشست 16 مارس خود نخواهدداشت و لذا شاهد فشار شدید فروش روی دلار بودیم.

            به نظر ما نظر منفی بازار نسبت به گزارش اخیر NFP به کلی اشتباه است و طی روزهای آتی و پس از فروکش کردن تب و تاب سفته بازانه فروش دلار، شاهد رشد آرام اما پیوسته این ارز در بازارها خواهیم بود.
            دلایل چندگانه ما به شرح ذیل می باشند:

            1- گزارش NFP به جز در بخش میانگین دستمزدها در همه موارد و حوزه های دیگر نشانگر رشد و رونق شدید اقتصادی در بزرگ ترین اقتصاد جهان می باشد. این موارد عبارتند از:


            - تجدیدنظر صعودی در گزارش های مربوط به ماه های دسامبر و ژانویه. در حالی که در گزارش مربوط به دسامبر 2015 میزان مشاغل ایجادشده 262 هزار و برای ژانویه امسال این میزان 151 هزار ذکر شده بود، تجدیدنظر آمارها حکایت از ایجاد 271 هزار شغل در دسامبر و 172 هزار شغل در ژانویه دارد. به این ترتیب با همین تجدیدنظر میزان مشاغل ایجادشده در 2 ماه دسامبر و ژانویه به میزان 30 هزار عدد فراتر از اعلام قبلی رفته است که رقمی قابل توجه به شمار می رود.


            - میزان مشارکت نیروی کار از 62.8% به 62.9% رسیده که این امر نشانگر امید جمعیت جویای کار در اقتصاد آمریکا می باشد. طبیعتاً کارجویان آمریکایی چشم انداز بهتری برای اقتصاد آمریکا قائل هستند که هم اکنون به میزان بیشتری در جستجوی شغل برآمده اند و این پدیده با خوش بینی مصرف کننده که امری حیاتی برای هر اقتصادی محسوب می شود همبستگی مستقیم دارد.


            - نسبت کم کاری (Underemployment) از 9.9% به 9.7% کاهش داشته است. این نسبت برای محاسبه افرادی به کار می رود که علیرغم میل باطنی خود و به دلیل شرایط بد اقتصادی بنگاه ها مجبور هستند که کار پاره وقت داشته باشند. کاهش این نسبت از پدیده های بسیار مثبت در حوزه مشاغل بوده و نشانگر قدرت تقاضا برای نیروی کار در اقتصاد به شمار می رود.


            - میزان مشاغل ایجادشده – 242 هزار – هم از میانگین 3 ماهه و هم از میانگین 12 ماهه ایجاد مشاغل در آمریکا بالاتر است. این مسئله در کنار تجدیدنظرهایی که پیشتر صحبت آن رفت نشان می دهد که اقتصاد آمریکا بر خلاف تحلیل برخی کارشناسان عملاً همچنان به روند قدرتمند اشتغال زایی خود ادامه می دهد و اثری از رکود و بحران – دستکم فعلاً – در اقتصاد این کشور به چشم نمی خورد.


            2- در خصوص کاهش میانگین دستمزدها که بهانه اصلی فروش دلار در غروب جمعه ذکر شده بایستی توجه داشته باشیم که مطابق تحلیل یک اقتصاددان برجسته فعال در بازارهای مالی به نام Ian Shepherdson ، این کاهش پدیده ای صوری بوده و به دلیل یک نقص تقویمی صورت گرفته است. به گفته وی تحقیقات اداره آمار نیروی کار آمریکا که مسئول انتشار گزارش NFP می باشد در هفته ای صورت می پذیرد که روز 12-ام ماه در آن قرار دارد و از آنجایی که برای ماه فوریه 12-ام این ماه مصادف با روز جمعه بوده است، کارمندانی که حقوق خود را بر مبنای 2 بار در هر ماه؛ یعنی 15-ام و 30-ام دریافت می کنند، دریافت دستمزد خود را برای ماه فوریه گزارش نکرده اند چرا که این دریافتی مربوط به روز 15 فوریه می شده که بعد از اتمام هفته ای صورت گرفته که مورد بررسی اداره آمار نیروی کار قرار داشته است. به این ترتیب آنچه که در خصوص دستمزدها در ماه فوریه گزارش شده دچار یک خدشه تقویمی است و به احتمال بسیار زیاد در گزارش های بعدی شاهد اصلاح این مسئله خواهیم بود. در چارت زیر تاثیر منفی این پدیده روی میانگین دستمزد مربوط به ماههایی که در آنها هفته ای که روز 12-ام را بدون روز 15-ام – که مربوط به پرداخت نصف حقوق ها و مزایا می باشد – دربرمی گیرد قابل مشاهده است:

            3- بازار ارز یک بازار مبتنی بر قدرت نسبی ارزها نسبت به یکدیگر است. در جهانی که اقتصادهای اصلی آن به جز آمریکا – از جمله چین، ژاپن، اروپا و نیز اقتصادهای نوظهور – همگی با چالش های عدیده ای از بیکاری بالا (اروپا) تا تورم پایین (ژاپن) و کند شدن رشد اقتصادی (چین) و سقوط تراز تجاری به دلیل افت بی سابقه بهای کالاها (اغلب اقتصادهای نوظهور) روبرو هستند، اقتصاد ایالات متحده با نرخ بیکاری زیر 5% و رشد اقتصادی مناسب یک نقطه درخشان به شمار می رود. بنا بر این در چنین محیطی طبیعی است که انتظار داشته باشیم همچنان تقاضا برای دلار – پس از فروکش کردن هیجانات اولیه – به صورت آرام و منطقی به رشد خود ادامه دهد و نوسانات و کاهش های مقطعی ناشی از هیجانات بازار روی مسیر صعودی دلار تنها تاثیر موقتی و گذرا داشته باشد.

            نتیجه گیری

            به باور ما گزارش NFP روز جمعه در مجموع یک گزارش مناسب به شمار می رود و با توجه به نقص تقویمی یادشده اقتصاد آمریکا بر خلاف برخی تحلیل های سطحی با قدرت در حال رشد و توسعه است و بحران ها و تلاطم های بیرونی تاثیر اندکی روی آن گذاشته است.

            به این ترتیب انتظار داریم تا پس از فروکش کردن هیجان فروش دلار شاهد بازگشت اقبال عمومی سرمایه گذاران به دلار باشیم. در این حوزه خصوصاً با توجه به در پیش بودن نشست ECB و احتمال بسیار بالای تشدید سیاست های تسهیلی از سوی این بانک در روز 10 مارس، انتظار ما این است که فروش یورو در هر صعودی که تا آن تاریخ دارد یک استراتژی مناسب به شمار خواهدرفت.

            نظر

            پردازش ...
            X