اطلاعیه

بستن

راهنمای فروم - حتما بخوانید

با سلام

قابل توجه کاربران محترم تالار گفتگو

قبل از ارسال پست یا ایجاد موضوع جدید، تاپیک قوانین و راهنمای فروم را مطالعه نمائید.

کاربران و مخصوصا تازه واردین لطفا دقت باشید که هرگونه پیشنهاد مدیریت سرمایه یا فروش تحلیل و یا برگزاری کلاس و ... که خارج از محیط عمومی فروم باشد را به هیچ عنوان بدون تحقیق و کسب اطلاعات کامل و کافی دنبال نکنید در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود شخص می باشد.

همچنین لازم به ذکر است مسئولیت ارتباطات خارج از پست های عمومی فروم اعم از پیام خصوصی یا چت یا دیداری یا شنیداری با سایر اعضای فروم کاملا با خود اعضا هست و وارد کردن آن به صورت عمومی در فروم ممنوع است. برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سوالات خود از انجمنها استفاده نمایید.

دوستان توجه داشته باشند که تمامی بخش های اختصاصی و عمومی فروم کاملا رایگان بوده و به هیچ عنوان نیاز به پرداخت وجه به هیچ کس برای باز شدن دسترسی نیست.

منتها به این دلیل که در این بخش ها معمولا کار تیم ورک و گروهی انجام میشود، مناسب ورود افراد با شرایط خاصی است که مدیر آن بخش تعیین میکند و برای همه افراد کارایی ندارد چون مستلزم بر عهده گرفتن مسئولیت یا دانش کافی در آن حوزه می باشد.

لذا ضمن پوزش از کاربرانی که تقاضای دسترسی آن ها به بخش های اختصاصی توسط مدیران بخش رد میشود، توصیه میکنیم که پس از فراگیری موضوعات عمومی و تخصصی فراوانی که در روی فروم قرار دارد چنانچه برنامه ویژه ای برای کار در بخش های اختصاصی و کار گروهی دارند آن را مکتوب برای مدیران هر بخش بنویسند و سپس اقدام به درخواست دسترسی بکنند.


با احترام
مشاهده بیشتر
مشاهده کمتر

درددل های بازاری

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
پست های جدید

  • نوشته اصلی توسط abaszakani نمایش پست ها
    سلام سجاد جان

    جسارت نباشه ولی خیلی انتظارش رو نکش . به قول حاج بهروز فکر نکن اینایی که توی کمیته فدرال رزرو هستند سینه ای پر از اسرار دارند غالب خبرها از قبل انتظارات رو برآورده کردند واسه همین هم خیلی نمیشه روشون حساب کرد. بازار 2013 و امسال هم با سالهای قبل متفاوته ورود سفته بازان قوی و هج فاند ها و ابزار های جدید برای درو کردن بازار و خیلی عوامل دیگه شرایط و رفتار بازار رو کلا تغییر داده.

    موفق باشی

    اره عزیز صد در صد...
    گوشهای شنوا تر از ما در زمانی زودتر از ما منتظر شنیدن هستند و باطبع تاثیر خودشو هم میذاره

    اما بخاطر دلخوشی ما هم که شده یه ذره تاثیرو میذاره دوست من
    [IMG][/IMG]
    ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...........موجیم که آسودگی ما عدم ماست............

    persian gulf traders

    نظر


    • [IMG][/IMG]


      دست به چه پینگ پونگی زده این فلز گرانبها در این مثلثادامه دهنده
      ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...........موجیم که آسودگی ما عدم ماست............

      persian gulf traders

      نظر


      • نوشته اصلی توسط shadi64 نمایش پست ها
        مرسی از شما بازم نظری بود استقبال میکنم ،مخصوصا در مورد کتاب،مقاله خارجی هم بدک نیس،
        درود

        رفیق


        یک لینک قرار دادم یک سری بزن

        نظر


        • [IMG][/با

          با سلام
          با تریگر شاخص دلار و چند تا ارزی که بی دلیل تریگرهایی به این زیبایی ندارن
          یه مسیری از پیش تعیین شده خواهد داشت قطب نما ی بازار

          [IMG][/IMG]

          یورو دلار

          [IMG][/IMG]

          فرانک

          [IMG][/IMG]

          دلار کانادا

          تازه اینا همه یه طرف تحلیل استاد ازادی هم ...........که همه طرف
          ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...........موجیم که آسودگی ما عدم ماست............

          persian gulf traders

          نظر


          • ممنونم از دوستان بابت معرفی منابع الیوت پیر شین جوووووونااااااااااااااا

            نظر


            • کارگاه آموزشی تحلیل تکنیکال برای بازارهای مالی

              مقدماتی و پیشرفته


              محتوای دوره
              مفاهیم پایه ای الگوهای هارمونیک
              آشنایی با نرم افزارهای تحلیل گری امواج الیوت
              مفاهیم تحلیل تکنیکال تحلیل زمانی
              آشنایی گسترده تر با این نرم افزار تکنیک های جانبی






              تاریخ شروع دوره: 93/03/22
              مهلتثبت نام: 93/03/10


              این دوره توسط استاد نیما آزاد ی برگزارمیشود.

              آدرس:اصفهان، خیابان میر، خیابان مصلی، شماره 74، سازمان مدیریت صنعتیاصفهان


              تلفن:
              09371261681
              03116635263


              ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...........موجیم که آسودگی ما عدم ماست............

              persian gulf traders

              نظر


              • یک مقاله



                تاریحچه نظریه های مالی در 50 سال اخیر و نگاهی بر انها
                علت اصلی این تغییر و دگرگونی ها را شاید بتوان در یک جمله آقای اندرلو خلاصه کرد که معتقد است: به موازات تغییر بازارها و بروز و ظهور نیرو های تکاملی جدید برای ایفای نقش، دیگر برندگان و بازندگان امروز، برندگان و بازندگان دیروز و فردا نیستند. بنابراین ضرورت همه دگرگونی های نظری و عملی حفظ ماندگاری در این اقتصاد جهانی است. به دیگر سخن نظریه های نوی ابزاری جدید برای رویارویی با مسائل و مشکلاتی هستند که نظریات قدیمی از پاسخگویی به آنها عاجز بودند و در صورت استفاده نکردن از این ابزار و پارادایم های نوی، اقتصاد یک کشور، در خوشبینانه ترین حالت، موفق به حل مشکلات قدیمی خود خواهد شد و سهمی از بازارهای جهانی و البته آینده نخواهد نداشت.
                پارادایم حاکم بر مباحث مالی امروز که ما قصد توضیح، تشریح و مقایسه آن را داریم، رفتار مالی نام دارد، که به زبان ساده عبارت است از یک الگوی فکری که در آن بازارهای مالی با استفاده از الگوهای مرکب از علوم اجتماعی، روانشناسی، مالی و چند رشته دیگر مطالعه می¬شوند و به عبارت بهتر عاملان اقتصادی در الگوهای رفتاری بر خلاف نظریه ¬های نئوکلاسیک منطقی نیستند، بلکه یا به خاطر ترجیحاتشان و یا به دلیل سوگیری های شناختی نرمال اند. این پارادایم نوبنیاد به اعتقاد رابرت شیلر یکی از حیاتی ترین برنامه های تحقیقاتی بوده و آشکارا در رد نظریه¬ بازار کارا قرار گرفته است.
                در بخش دوم این مقاله به تشریح و توضیح مفهوم رفتار مالی و عناصر سازنده آن خواهیم پرداخت و در پایان پس از بحث و نتیجه گیری، جدولی از توصیه ها ارائه خواهد شد.
                ۱) رفتار مالی
                در ادبیات اقتصاد غرب، ماهیت وجودی انسانها به عنوان موجودی منطقی که تحت شرایط کاملاً شفاف تصمیم گیری می کند، تعریف می شود. این موجود کامل که اغلب از آن به عنوان انسان اقتصادی یاد می شود، همواره در بهینه سازی منافع دلخواهش کامیاب است و تمام اطلاعاتی را که بر گزینه ها و تصمیماتش تأثیر دارند، جمع آوری می کند و موقعیتی آرمانی را که مطمئناً در دنیای واقعی بسیاری از سرمایه گذاران یافت نمی شود خلق می کند (FROMELT,۲۰۰۱).
                اما هربرت سایمون- پیشرو در رفتار مالی - انسان اقتصادی را موجودی غیر واقعی در نظریه های اقتصادی تشخیص داد. میر استتمن نیز در مقاله ای با عنوان: بازبینی تخصیص دارایی با استفاده از چالش رفتار مالی بیان کرد که افراد در نظریه¬ های سنتی منطقی هستند در حالی که رفتار مالی افراد را نرمال فرض می کند، یعنی یک سرمایه گذار ممکن است تصمیمی اتخاذ کند که از نظر اقتصادی توجیه نداشته باشد.
                رفتار مالی، به عنوان نوعی نظریه مطرح است که مباحث و مسائل مالی را با کمک گرفتن از نظریات روانشناسی شناختی تشریح می کند. این نظریه نه تنها پیش بینی های نظریه های مدرن مالی نظیر بازارهای کارا را مورد تردید قرار می د هد بلکه در سطح خرد نیز در مورد نظریاتی مانند: بیشینه سازی مورد انتظار و انتظارات عقلایی تردید دارد.
                بنابراین نظریه های رفتار مالی در دو سطح خرد و کلان تأثیر گذار هستند:
                ۱) رفتار مالی خرد (BFMI): به بررسی رفتارها یا سوگیری های سرمایه گذاران می پردازد و آنها را از عاملان اقتصادی منطقی که در نظریه اقتصاد کلاسیک متصوریم، باز می شناساند.
                ۲) رفتار مالی کلان (BFMA): شناسایی و تشریح ناهنجاری هایی در نظریه بازارهای کارا که الگوهای رفتاری، احتمالاً قادر به توضیح آن باشند.
                رفتار مالی شامل دو عنصر سازنده است که عبارت اند از: روان شناسی شناختی (افراد چگونه فکر می کنند) و محدودیت های آربیتراژ (چه زمانی بازار کارا خواهد بود)، ما در ادامه به تشریح این دو عنصر می پردازیم.
                ۱-۱) روانشناسی شناختی
                همان گونه که پیشتر گفته شد، این عنصر به بررسی طرز تفکر سرمایه گذاران می پردازد. رفتار مالی بر این باور است که تفکر افراد متأثر از ترجیحات و سوگیری های شناختی آنهاست. تفاوت اصلی بین این دو، در این است که در الگوهای رفتاری ترجیحات باید منعکس و لحاظ شوند، ولی سوگیری ها باید توسط الگوها حذف و یا کنترل شوند.
                ۱-۱-۱) ترجیحات
                یکی از اجزای اصلی هر الگویی که برای ارائه درک بهتر از رفتار قیمت ها و معاملات تلاش می¬کند، مفروضات ترجیحی سرمایه گذار است. اکثر سرمایه گذاران سه ترجیح مهم دارند که عبارت اند:
                ▪ زیان گریزی: یکی از اصول اساسی رفتار مالی، این ایــده است که سرمایه گذاران ریسک گریز نیستــند، بلکه زیان گریزند. به عبارتی: نفرت افــراد از عدم اطمینان چندان شدید نیست، بلکه آنها بیش از هر چیز از زیان کردن متنفـرند (Nevins ۲۰۰۴). افراد اغلب برای زیان بیشتر از سود، حساسیت نشان می دهند، یعنی مجازات ذهنی که افراد برای یک سطح معین زیان در نظر می گیرند، بیشتر از پاداش ذهنی است که برای همان سطح سود(یک دلار سود) در نظر می گیرند. این پدیده برای نخستین بار در نظریه انتظار دانیل کاهنمن و آموس تورسکی مطرح شد و مبین این اصل بود که افراد زیان را قوی تر از سود درک می کنند و افراد زیان گریز حتی برای فرار از موقعیت زیانده حاضر به ریسک بیشتر هم هستند.
                ▪ دژمان گریزی: این ترجیح در واقع ناشی از تمایل افراد به اجتناب از احساس تأسف و تنبهی است که در اثر یک تصمیم سرمایه¬ گذاری ضعیف در درونشان به وجود می¬آید. دژمان گریزی چیزی بیش از درد و زیان مالی صرف را مجسم می¬کند و شامل تأسف و احساس مسئولیت¬ پذیری برای تصمیمی است که منجر به زیان شده است. این فرار از تأسف ممکن است افراد را به حفظ سهامی با عملکرد ضعیف وادار کند، به این امید که با اجتناب از فروش آنها از زیان متعاقب آن هم بگریزند.گذشته از این امکان دارد دژمان گریزی سرمایه ¬گذاران را با رفتار گله¬ای مواجه کند. برای مثال: افراد بیشتر در سهام شرکت هایی که مورد قبول دیگران هستند، سرمایه گذاری می کنند؛ زیرا این نوع خریدها یک ضمانت ضمنی در برابر دژمان گریزی دارند. (اگر شما پول خود را در این شرکتها از دست بدهید، چون افراد متعدد دیگر هم پول خود را از دست داده ¬اند، شما از تصمیم زیانده خود خیلی متأسف نخواهید شد).
                ▪ محاسبه ذهنی: محاسبه ذهنی ، اصطلاحی است که معرف گرایش طبیعی افراد به سازماندهی اطرافشان در قالب حساب های ذهنی جداگانه است. به فرایندی که از طریق آن تصمیم گیرندگان مسائل را برای خودشان فرمول بندی می کنند محاسبه ذهنی گفته می ¬شود. یکی از مفاهیم محاسبه ذهنی شکل¬ گیری کوته ¬بینانه است، یعنی سرمایه¬ گذاران تمایل دارند تا به هر یک از عناصر سبد دارایی های خودشان، به طور جداگانه بپردازند که همین می¬ تواند منجر به اتخاذ تصمیم ناکارآمد شود. با اندکی توجه می توان دریافت که محاسبه ذهنی، به معنای داشتن نگرش چندگانه نسبت به ریسک است، همان گونه که میر استتمن معتقد است ما داراییهایمان را به داراییهایی با ایمنی بالا و دارایی هایی با ایمنی پایین تقسیم می¬ کنیم. به عنوان نمونه بسیاری از افراد به هزینه ¬های آموزشی فرزندان خود راحت¬ تر(و شاید غیر اقتصادی ¬تر) بودجه تخصیص می ¬دهند، در حالی که همین افراد برای برخی فرصتها حساب جداگانه ¬ای دارند و به دنبال کسب بالاترین بازده از آن فرصت ها هستند.
                ۱-۱-۲ ) سوگیری های شناختی
                روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که، زمانی که عاملان اقتصادی باورهای ذهنی خود را به کار می¬ گیرند، در معرض برخی اشتباهات سیستماتیک هستند. همان گونه که پیشتر گفته شد، الگوهای رفتاری در جهت کاهش تأثیر این سوگیریها هستند و باعث کارآمدتر شدن بازارها ¬می¬شوند. شرح برخی از این اشتباهات سیستماتیک در زیر می¬آید:
                ▪ بیش نمایی: این اشتباه را می¬توان به عنوان تمایل افراد به دادن اهمیت بیشتر به برخی گزارشها، پیشرفتها و اظهارات تعریف کرد، از اینرو به یک رویداد بیش از اندازه شایستگی ¬اش اهمیت داده می شود. به دیگر سخن، فرد در بیش نمایی، رویدادها را نماینده و نمونه یک طبقه ویژه بداند و به این ترتیب الگویی را که وجود خارجی ندارد، برای خودش متصور باشد. پیامد مهم این اشتباه برای بازارهای مالی این است که سرمایه¬ گذاران تمایل به این فرضیه دارند که رویدادهای اخیر در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت، از اینرو در جستجوی خرید سهام چشمگیراند و سهامی را که به تازگی عملکرد ضعیفی داشته ¬اند، نمی ¬خرند.
                ▪ اطمینان بیش از اندازه: این اشتباه قطعاً پر تکرارترین الگوی رفتار مالی است که تا کنون بحث شده است. شیلر این الگو را به زبان ساده این گونه بیان می¬ کند که : مردم فکر می¬ کنند که آنها بیشتر از آنچه که انجام می ¬دهند، می¬ دانند این اشتباه مربوط به حالتی است که در آن افراد برای اطلاعات محرمانه خود بیش از اندازه اهمیت قائل اند. سرمایه -گذارانی که اعتماد به نفس بیش از اندازه دارند، در مواجهه با رویداد عمومی جدید، ارزیابیهای شخصی خود را کندتر بازبینی و تجدید نظر می ¬کنند. اما جالب اینجاست که این سوگیری به هیچ وجه مختص سرمایه گذاران غیر حرفه ¬ای یا فردی نیست.
                ▪ اثر قالبی: پژوهش ها درباره چگونگی تصمیم ¬گیری حاکی از این است که یک تفاوت کوچک در روش ارائه پرسش منجر به پاسخهای متفاوت می ¬شود. روزکوسکی این اثر را این گونه توضیح می ¬دهد:
                تحقیقی را در نظر بگیرید که در آن یک گروه از افراد مطلع می ¬شوند که در یک سرمایه¬ گذاری ویژه۵۰ درصد احتمال موفقیت دارند. به گروه دیگر گفته می شود که در همان سرمایه¬ گذاری ۵۰ درصد شانس شکست دارند. از نظر منطقی، باید تعداد برابری از افراد هر گروه علاقه مند به تحمل این ریسک باشند. اما این موضوع در این مورد صادق نبود. وقتی ریسک بر اساس احتمال موفقیت توصیف می شود، نسبت به حالتی که ریسک بر حسب احتمال شکست توصیف شود، افراد بیشتری متمایل به تحمل ریسک می شوند.
                این سوگیری بدین مفهوم است که پرسش های مربوط به ریسک باید خیلی با دقت بیان شود. حتی تخمینهای دقیق از میزان تحمل ریسک، می¬ تواند منجر به استراتژی انتخابی ضعیفی شود.
                ▪ اثر تمایلی: اثر تمایلی در نظریه ¬های مدرن بخوبی شناخته شده است. این اشتباه بیانگر میل طبیعی به فروش سریع سهام برنده(سودآور) و نگه¬داشتن بیش از اندازه سهام سهام بازنده(زیان¬ده) است. توجه داشته باشید که بخش دوم اثر تمایلی می¬تواند موجبات زیانهای کلانی را فراهم کند (اجتناب از قطع زیان و معاملات نامطلوب). این اثر خودش را در سودهای کوچک پرتعداد و زیانهای کوچک کم¬ تکرار نشان می¬ دهد. در واقع حجم معاملات تحت تأثیر این اثر است بر این اساس، در بازار رو به رشد، حجم معاملات صعودی، و در بازار راکد، حجم معاملات نزولی است.
                ▪ محافظه کاری: این اشتباه که به اصرار بر باور نیز معروف است، مؤید این مطلب است که افراد برای تغییر عقاید خود حتی زمانی که اطلاعات جدیدی به دست می آورند، بی میل هستند. بر اساس مطالعات بارباریس و ثلر دو اثر در این زمینه تأثیرگذارند: اول اینکه افراد برای تحقیق در جهت یافتن شواهدی که مغایر با باورهایشان است، بی میل اند و دوم اینکه اگر هم چنین شواهدی یافتند با شک و تردید مضاعفی به آن شواهد می نگرند (BARBERIS & THALER, ۲۰۰۱). نکته جالب توجه اینکه در بعضی اوقات محافظه کاری نقطه مقابل الگوی مکاشفه ¬ای بیش نمایی است.
                فهرست سوگیریهای شناختی تنها به این فهرست کوتاه محدود نمی شود و براحتی می توان به آن افزود، اما قدر مسلم این است که رفتار مالی، تنها در پی فهرست کردن اشتباهات نیست و سعی دارد بعد از شناسایی چرایی و چگونگی شکل گیری چنین سوگیری هایی، راهکارهایی برای اجتناب از آنها و در نتیجه کارا تر شدن بازارهای مالی ارائه کند.
                ۲ .۱ ) محدودیت های آربیتراژ
                در دهه ۱۹۷۰ راس نظریه قیمت گذاری آربیتراژ (APT) را پایه گذاری کرد. مفهوم اساسی در APT ، قــانون وجود یک قیمت است. یعنی دو دارایی (سهمی) که در ریسک و بازدهی مشــابه اند، نمی توانند درقیمتهای متفاوت فروخته شوند. با این تعریف، قیمت گذاری نادرست ورقه بهادار به طریقی که سود بدون ریسک ایجاد کند، آربیتراژ نامیده می شود.
                بر اساس نظریه قیمت گذاری آربیتراژی سرمایه گذاران را به دو دسته تقسیم می کنند: دسته اول معامله گران باهوش یا معامله گران نهایی یا منطقی هستند که توانایی جبران اشتباهات بسیاری از سرمایه ¬گذاران را دارند و دسته دوم معامله گران عادی یا غیر منطقی هستند که اغلب مرتکب اشتباه در تصمیم گیری می شوند.
                برای درک بهتر مفهوم آربیتراژ، مثالی می آوریم: فرض کنیم در بازار، برگه ¬ای نسبت به قیمت پایه ¬اش بالاتر قیمت گذاری شده و جانشین این برگه نیز در بازار در دسترس است. سرمایه گذاران منطقی از طریق فروش استقراضی برگه گرانتر و به طور هم¬زمان خرید برگه مشابه آن سهم، سود بدون ریسکی را کسب می کنند. به خاطر فعالیت رقابتی تعداد زیادی سرمایه گذار باهوش یا آربیتراژ¬کننده، دو قیمت به سمت یک قیمت واحد حرکت خواهند کرد و در حـالت تعادل، سهامی که بالاتر از ارزش پایه قیمت¬ گذاری شده بود به قیمت پایه ¬ای خود باز خواهد گشت. بنابراین از طریق فرایند آربیتراژ، تا زمانی که سهـم، جانشین نزدیکی داشته باشد، اثر معامله گران عادی حذف می شود.
                آربیتراژ به خاطر اینکه اثر آن موجب بازگشت قیمتها به ارزش پایه و حفظ کارایی بازار می¬ شود، نقش مهمی در تجزیه و تحلیل بازارهای اوراق بهادار ایفا می کند. یکی از یافته های اصلی رفتار مالی نظریه محدودیت آربیتراژ است. این نظریه نشان می ¬دهد که اگر معامله گران عادی باعث انحراف هر دارایی از ارزش پایه اش شوند، معامله گران باهوش اغلب نمی توانند کاری بکنند زیرا به دلایل گوناگون اغلب فرصت های آربیــتراژی در بازارهای اوراق بهــادار در دنیای واقعی بشدت محدود می شوند. اول از همه اینکه بازارهای دنیای واقعی از حالــت آرمانی و کامل خود دور هستند. ناسازگاری های متعددی از قبیل: هزینه های معاملات، و نیز فقدان جانشین کامل یا مناسب برای بسیاری از اوراق بهادار، کار تکرار کامل هر دارایی را برای بازار بــشدت سخت می کنند. در این حالت نیروهای آربیتراژی با خطر اساسی مواجـه می شوند. به خاطر افق سرمایه گذاری کوتاه مدت و محدودیت های دیـگری که نیروهای آربیتراژی با آن مواجه اند، آربیتراژ تبدیل به یک فعالیت ریسک دار می شود و برای همین، احتمالاً نیروهای آربیتراژی انجام آن را به عهده نخواهند گرفت.
                ● نتیجه گیری
                در این مقاله ابتدا به معرفی مفهوم نظریه های رفتار مالی پرداختیم و سپس در بخشهای بعدی درباره دو عنصر سازنده آن روان شناسی شناختی و محدودیتهای آربیتراژ- توضیح دادیم.
                تشریک مساعی بین علوم مالی و علوم اجتماعی که با عنوان رفتار مالی شناخته می شود، باعث ژرفتر شدن دانش ما از بازارهای مالی، شده است. حضور علوم نامبرده در مباحث مالی مشاوران مالی را تبدیل به پزشکان مالی کرده ¬است. میر استتمن به مشاوران مالی توصیه می¬ کند: الگوی پزشکان را پیروی کنید: بپرسید، گوش کنید، تشخیص دهید، آموزش دهید و معالجه کنید. مشــاوران مالی که به عنوان پزشک عمل می¬ کنند، دانش مالی خود را با توانایی راهنمایی ارباب رجوع ترکیب می¬کنند. به دیگر سخن آنها درباره ریسک و بازده فکر نمی ¬کنند، بلکه درباره ترس، اشتیاق و اشتباهاتی که احتمالاً ارباب رجوع مرتکب خواهند شد، می اندیشند. همان گونه که پزشکان بهداشت و رفاه افراد را ارتقا می¬ بخشند، مشاوران مالی نیز ثروت و رفاه افراد را بالا می ¬برند».
                انقلاب الکترونیکی در ارتباطات، که مهمترین رویداد دوران ماست، باعث دگرگونی کامل نهادهای مالی در آینده خواهد شد، بنابراین قدر مسلم این است که ما باید از تمام ذخایر علمی خود استفاده کنیم تا مطمئن شویم که این دگرگونی منجر به زندگی بهتری برای همه ما می¬ شود و این بدین معنا است که ما باید هم نظریه¬ های رفتاری و هم نظریه ¬های نئوکلاسیک را به کار بگیریم.
                با توضیحی که درباره نظریه¬ های رفتار مالی ارائه شد، ناگفته پیداست که عامل تعیین کننده در اثربخش بودن یا نبودن این دسته نظریه¬ ها خود سرمایه ¬گذار است. میلتون فریدمن معتقد است تنها کسی که بدرستی می ¬تواند شما را متقاعد کند خود شما هستید و این خود شما هستید که باید مباحث را سرفرصت در ذهن خود تغییر دهید. بنابراین نظریه ¬های کمی و بسیار دقیق که در متون علمی و درسی دیده می ¬شوند، برای کاراتر شدن بازارها شرط لازم ¬اند، اما قطعا شرط کافی برای بازار کارا، سرمایه¬ گذاران کارا هستند؛ یعنی سرمایه گذارانی که سوگیر نیستند و مشاورانشان پزشکان مالی هستند.



                نظر


                • اخبار مربوط به نمایشگاه بورس

                  با توجه به اعلام شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی تهران تاریخ برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه از تاریخ ۱۹ لغایت ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ با یک روز جابجایی به روز
                  یکشنبه مورخ ۱۸ لغایت چهارشنبه مورخ ۲۱ خرداد
                  ۱۳۹۳ تغییر یافت.

                  نظر


                  • نوشته اصلی توسط sajjadfox نمایش پست ها
                    [IMG][/IMG]


                    دست به چه پینگ پونگی زده این فلز گرانبها در این مثلثادامه دهنده


                    [IMG][/

                    با سلام اینم سود کمینی دو هفته ای

                    بالاخره ازاد شد از قفس
                    منتظر پولبک و بهینه کردن حد ضرر میمانیم
                    ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...........موجیم که آسودگی ما عدم ماست............

                    persian gulf traders

                    نظر


                    • با سلام
                      اینروزها حدس اکرا تکنیک کار ها و فاندامنتالی ها مبنی بر ریزش دلار بود تا عصر جمعه که اخبار ایالات متحده به شکل باور نکردنی مثبت اعلام شد

                      اما چیزی که من متوجه شدم هنوز چشم ها به ریزش دلار معطوف هست
                      حالا عزیزان تکنیک کار ب عنوان هم یه سول هم یه کمک
                      نمودار هفتگی شاخص دلار تریگر عالی برای صعود داده البته بنظر بنده

                      [IMG][/IMG]



                      و این هم نمودار 4 ساعته ی پوند
                      قله ی ماژور اخری که نسبت به قله ی قبل از خودش ثبت شده حکایت از شکستی در خور این خط روند دارد ......

                      [IMG][/IMG]


                      بنظر دوستان این هفته(یا نهایتا هفته ی اینده ) بازار دلار نخواهد خرید ؟؟؟؟؟؟؟؟/ان هم خریدی شارپ؟؟؟؟
                      ویرایش توسط sajjadfox : https://www.traderha.com/member/5621-sajjadfox در ساعت 05-28-2014, 11:04 AM
                      ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...........موجیم که آسودگی ما عدم ماست............

                      persian gulf traders

                      نظر


                      • [IMG][/IMG]

                        جدال سطح مقاومت داینامیک و سطح مقاومت کلاسیک

                        داینامیک شکسته و سطح مقاومت سنتی بر سر راه صعود.....
                        من که دلم با پیروزی سنت هست..
                        فرش های کهنه را مردم گرانتر میخرند...........
                        ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...........موجیم که آسودگی ما عدم ماست............

                        persian gulf traders

                        نظر


                        • یه چند وقتی هست زیاد سرک کشیدم توی سایتهای خبریو تحلیل های فاندامنتال مربوط به بازار ارز دوستان یه چیزیو تجربه کردم به ضررم تموم شدن این بهای بیش از اندازه دادن به این اخبار .یه پوزیشن بود سی چهل پیپ تو سود فلان خبر و تحلیل اون خبر به چشمم میخورد چون سایت ایکس پس اهمیت میدادم از پوزیشن خارج میشدم و حد سود محدود میشد ........من میگم اخبار و تحلیل اخبار بماند برای اهلش تکنیک مارو بس..............البته نمیگم تکنیکالیست اصلا توجه ای نداشته باشه به اخبار مختلف اما در همین حد تشخیص هیجانات و ..... اونها......
                          ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...........موجیم که آسودگی ما عدم ماست............

                          persian gulf traders

                          نظر


                          • «افزایش نقدینگی موجب افزایش تورم می.شود»؛

                            این نظریه در ایران و طی سال.های اخیر بارها از سوی کارشناسان و مسئولین دولتی مطرح شده است و این فکر تا آن جا در جامعه تبلیغ شده که حتی در میان مردم نیز این تفکر اقتصادی مورد پذیرش واقع شده که هر افزایشی در نقدینگی اعم از دریافت یارانه و یا افزایش دستمزد تورم زا است. اما تورم در ایران فقط محصول نقدینگی نیست و پدیده ساختاری است که عوامل زیادی بر آن تاثیر گذار است.

                            از سوی دیگر و بر خلاف آن چه عموماً عنوان می.شود مطالعات بیشتر اقتصادی نشان می.دهد رابطه میان نقدینگی و تورم رابطه.ای یکسویه نیست و همچنین شیوه توزیع نقدینگی نیز بر نرخ تورم اثرگذار است.
                            فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران از جمله کسانی است که معتقد است به رابطه میان نقدینگی و تورم نباید به طور مکانیکی نگاه کرد. وی در گفتگو با اقتصاد ملی با بیان این مطلب و با یادآوری نظریات موجود در اقتصاد در مورد ارتباط مذکور معتقد است نظریه «توزیع درآمدی» که به آن باور دارد نظریه.ای است که در ایران قادر به تبیین مناسب موضوع است، در این نظریه این.که چه کسانی نقدینگی موجود را نصیب خود می.کنند از اهمیت بالایی برخوردار است که کمتر به آن پرداخته می.شود. مشروح این گفتگو در ادامه می.آید:
                            در رابطه میان نقدینگی و ایجاد تورم همواره این نظر وجود دارد که رشد نقدینگی سبب ایجاد تورم می.شود. از نظر علم اقتصاد این باور چه اساس علمی دارد؟
                            نظریه رابطه پول و تورم بنا بر نظریه..ی مقداری پول است. کاری که میلتون فریدمن انجام داد این بود که اولاً برای تعریف پول گستردگی بیشتری قائل شد و عناصر دیگری مثل اوراق بهادار را نیز با درجه.ای در ردیف پول به حساب آورد و نظریه جدید مقداری پول را بنا کرد. ثانیاً چون یک راست.گرای افراطی بود و نطر مثبتی نسبت به برنامه.های کینزی، اصلاحی نداشت، کینه توزانه عمل کرد و معتقد بود دولت فقط باید حافظ منافع سرمایه.گذار باشد و مداخله.ای در اقتصاد نکند. بنابراین در اواخر دهه ۶۰ میلادی نظریه.ای را مطرح کرد و برای نظریه.ی خود نیز مقداری الگو.های شناخته شده.ی اقتصادسنجی را به کار برد.
                            چه انتقادی به این نظریه وارد است؟
                            از جمله مهم.ترین انتقادات این است که الگوهای اقتصاد سنجی که فریدمن استفاده کرد از پایین به بالا مهندسی شده بود یعنی برای نتایج خود پیش فرض.هایی را قرار داد و فرض.های عادی و بدیهی و محدود را (مثل رابطه سنگ و شیشه) عمومیت داد. خلاصه جمله معروف او این بود که هر جا تورم مشاهده کرده.ام قبل از آن نقدینگی زیاده شده بوده است. اینجا یک ایراد فنی وجود دارد که با کدام الگوی اقتصاد سنجی شما می.توانید ثابت کنید که تورم عامل ایجاد نقدینگی نبوده بلکه نقدینگی موجب افزایش تورم شده است؟!. چون مدل.های اقتصاد سنجی را می.توان با وقفه.های زمانی و با تغییر متغیرهای مستقل و وابسته هم آزمون کرد و درجه صحت و علت یابی آن.ها را محک زد. این آزمون.ها نظریه میلتون فریدمن را به اثبات نمی.رساند اما حرف بسیار درخشانی که در مورد نظریه مقداری پول گفته شده است و به گونه.ای محکم بر سر نظریه.های سطحی و جزئی گرا ظاهر می.شود، نقطه نظر مارکس است.
                            نظریه مارکس در مقایسه با نظر فریدمن و اقتصاد متعارف راست چه مفاهیم دیگری را معرفی کرد که آن.ها نادیده گرفته بودند؟
                            در نظریه فریدمن و در اساس در نظریه اقتصاددانان راست اینطور تصور می.شود که کالاها در ابتدا که تولید شده.اند هیج قیمتی ندارند در صورتی که طبق نظر مارکس کالاها دارای ارزش هستند و این ارزش بر اساس نیروی انسانی و مواد اولیه و هزینه تولید است و بعد بخشی از این ارزش به عنوان سود خارج می.شود. از طرف دیگر قیمت کالا تحت شرایط مختلف بازار نوسان می.کند.

                            در نظریه فریدمن این بحث فراموش شد و رابطه بین نقدینگی و تورم به عنوان یک اصل مطرح شد و بهره برداری او از نظریه مقداری پول این بود که دولت نباید مداخله.ای در اقتصاد بکند چون همه جا نقدینگی موجب افزایش تورم شده است اما دیدگاه مارکس می.گوید فشارهای تورمی موجب افزایش نقدینگی می.شود. مثل این است که فرض کنیم هر جا مریضی باشد قبل از آن میکروبی وارده بدن او شده در صورتی که اینگونه هم می.توان مطرح کرد که هر موقع بدن ضعیف شده میکروب وارد آن می.شود. وانگهی خود میکروب تمام تاریخ مرگ را تعیین نمی.کند. میکروب یکی از عوامل است و باید عوامل کنترل میکروب وجود داشته باشد.
                            به جز نظریه مارکس چه نظریاتی دیگری در ارتباط با رابطه تورم و نقدینگی مطرح است که امروزه کمتر در اقتصاد متعارف به آن.ها رجوع می.شود؟
                            نقطه نظرهایی که در مورد تورم عنوان شده فقط تورم ناشی از نقدینگی نیست بلکه نقطه نظرات بسیار درخشان.تری وجود دارد از جمله نظریه «آبالرنر» تحت عنوان «تورم هسته.ای». او می.گوید هسته.های ارزش در ایجاد قیمت کالا وجود دارد که آن هسته باعث ایجاد فشار می.شود. مثلا ممکن است فشار هزینه.های تولید موجب تورم شود و این امر در ایران واضح است که وقتی کالاهای وارداتی گران می.شود، هزینه تولید افزایش می.یابد و تولید داخلی پرهزینه شده و این فشارهای هزینه.ای ممکن است سبب .شود کسانی که قدرت سیاسی دارند برای دریافت درآمد بیشتر اعمال قدرت بکنند.

                            در ایران هم وقتی قیمت ارز بالا رفت تورم ایجاد شد که این به دلیل افزایش نقدینگی نبود. ابتدا فشار هزینه تولیدی بالا رفت که منشا خارجی داشت یعنی قیمت کالاهای واسطه.ای و مواد اولیه و کالاهای سرمایه.ای بالا رفت یا وقتی کالاهای وارداتی گران شد بخشی از جامعه توانست دریافتی خود را بالا ببرد که شامل کارمندان رده بالا، رانت خوران، دلالان و … هستند. اما توده.های مردم از این نقدینگی محروم شدند به این دلیل که حداقل دستمزد کم.تر از نرخ تورم افزایش یافت و نظام بازار نه تنها به تعادل نرسید بلکه فشارش بر مرم تحمیل شد.
                            بنابراین در یک تقسیم بندی کلی، جزئی از نظریه تورم کشایی تقاضا، نظریه میلتون فریدمن است. تقاضا ممکن است به دلیل نقدینگی بالا رفته باشد اما ممکن است به خاطر تبلیغات و یا جابجا شدن سطح درآمد مردم باشد. مثلا کارگران درآمد خود را از دست بدهند اما طبقاتی درآمد بیشتری کسب کنند و تقاضای آن.ها برای کالاهای تجملی بالاتر برود. فقط جزئی از این نطریه آن چیزی است که فریدمن می.گوید و ده.ها دلیل برای نادرستی آن وجود دارد. از سوی دیگر نظریات دیگری نیز وجود دارد.
                            همان.طور که اشاره کردید و علی.رغم وجود نظریات متعدد در مورد رابطه تورم و نقدینگی چرا در ایران همواره بر نظریه فریدمن مبنی بر اثر نقدینگی بر تورم تاکید می..شود؟
                            این که اقتصاددان ایران چنین امری را مطرح می.کنند به این دلیل است که ساخته و پرداخته همین نظم موجود هستند. همانطور که اشاره کردم به جز نظریه فریدمن نظریه فشار هزینه.ها و تورم هسته ای نیز مطرح است که یک دیالوگ طبقاتی نیز ایجاد کرده است. از این قرار که معتقدند اتحادیه.های کارگری را تشکیل ندهید برای اینکه آن.ها موجب افزایش دستمزد شده و این امر هسته.های تورمی را در دل هزینه تولید بالا می.برد. این نظریه رقیب میلنون فریدمن نیست بلکه مکمل آن است و از طرف دیگر همین نظریه هسته.ای هم معتقد است که اتحادیه.های کارفرمایی به همان نسبت موجب ایجاد فشار و تورم هسته.ای می.شوند . مطالعات بسیار زیادی نشان می.دهد که از هر ده موردی که تورم ناشی از این فشارها بوده، نه مورد آن مربوط به اثر اتحادیه.های کارفرمایی است.
                            شما به عنوان یک اقتصاددان پر سابقه که دارای مطالعات زیادی در زمینه تورم و نقدینگی و رابطه آن فقرو نابرابری هستید چه نظر شخصی در این ارتباط دارید؟
                            من به عنوان کسی که چهل سال است با اقتصاد سروکار دارم دارای نظریه.ای در مورد تورم هستم که عبارت است از نظریه توزیع درآمدی. این نظریه معتقد است تورم عمدتاً به این دلیل ایجاد می.شود که یک سری از لایه.های بالایی سعی می.کنند از طریق فشارهای تورمی ارزش دارایی.های خود را بالا برده و سهمی از دستمزد کارگران و به ویژه دریافتی طبقه متوسط را به خود اختصاص دهند. در تمام جریانات طبیعی است که ابزار کار نقدینگی است. این «چاقو» نیست که فردی را می.کشد بلکه این «چاقوکش» است که مرتکب جنایت می.شود. نقدینگی و تورم اگر پشت سر هم می.آید ابن دلیل کافی نیست برای این.که معتقد به رابطه یکسویه بین این دو باشیم بلکه این رابطه دو سویه است.
                            از نظر شما مهم.ترین عوامل ایجاد نقدینگی در ایران کدامند؟
                            دولت ایران و بانک مرکزی مرتب می.گوید نقدینگی زیاد شده است اما فراموش می.کند که خودش عامل افزایش نقدینگی است. نیروهایی که قدرتمند هستند و می.توانند به نفع خودشان تورم ایجاد کنند، عامل فشار برای ایجاد نقدینگی نیز هستند. شرایطی را ایجاد می.کنند که بانک مرکزی و مسئولین پولی تصور کنند کمبود پول دارند. در صورتی.که اقتصاددانان دست راستی تاکید صرف دارند که نقدینگی عامل تورم است. خوب بانک مرکزی که خودش عامل افزایش نقدینگی است باید ابتدا خودش تدابیر لازم را در این مورد انجام دهد. اگر از آن.ها در این مورد سوال شود همان امری را می.گویند که من به آن اعتقاد دارم و این است که اقتصاد ایران الاکلنگی است.
                            اقتصاد الاکلنگی دارای چه ویژگی است؟
                            در یک اقتصاد الاکلنگی به محض اینکه بخواهند نقدینگی را کاهش دهند بیکاری و نارضایتی زیاد می.شود. این امر نشان می.دهد خود کسانی که به نظریه پولی فریدمن اعتقاد دارند در نظریه خودشان سردرگم هستند. بنابراین باید به نظریه.های واقعی.تر پرداخت. همچنین بر اساس مطالعاتی که بنده اخیراً انجام داده.ام باید مطمئن بود که افزایش دستمزد کارگران عامل ایجاد تورم نیست. اگر اقتصاد به درستی هدایت شود و حتی اگر موجب ایجاد نقدینگی هم بشود اگر این نقدینگی در راه درست خود هدایت شود، تورم زا نیست.

                            برای اثبات ادعایم باید بگویم که ۷۵ درصد از نقدینگی ایران متعلق به ۵ درصد از جامعه است. بخش.هایی از جامعه و طبقاتی خاص از کشور به طور ارادی و غیر ارادی نقدینگی موجود را جذب می.کنند که از آن فرزند ناخلفی چون بورژازی مستغلات متولد .شد که ساختمان را تبدیل به موتور محرکه.ای در اقتصاد کرده که این موتور محرکه اصلا کار نمی.کند.
                            در کل شما معتقد هستید که نقدینگی اثری بر تورم ندارد و این رابطه معکوس است؟
                            اینطور نیست. ممکن است نقدینگی در تورم اثر داشته باشد اما این نظریه ریشه.ای نیست. چاقو عامل جنایت نیست و جنایتکار انگیزه.های متفاوتی دارد. انحراف به چپ در جاده علت تامه است اما چه چیزی انحراف به چپ را ایجاد می.کند؟. در نظریه.پردازی نباید افراط کنیم. این که می.گویند نقدینگی علت تامه است، چه چیزی نقدینگی را افزایش می.دهد؟. آن چیزی که نقدینگی را افزایش می.دهد عبارت است از نیروهایی که آن نقدینگی را از آن خود می.کنند. این نیروهای اکثرا سودشان در تولید نبوده است و در دلالی و رانت و زد و بند بوده است.

                            اگر شما بر افزایش ارزش دارایی.هایتان مالیات وضع کنید آن زمان کسانی که نقدینگی خود را صرف خرید ملک می.کنند از این کار سرباز می.زنند اما اینکه به تولید روی می.آورند یا نه بحث دیگری است. بنابراین شکی نیست که نقدینگی بر تورم اثرگذار است اما این عامل اصلی نیست. مجبورم که مثال چاقو و ضارب را تکرار کنم. ضارب انگیزه.ی خود را دارد. نهادها و سرمایه.داری مالی و مستغلات که پس اندازهای مردم را از آن خود می.کنند و با سودهای ۸۰ و ۹۰ درصد، به کار می.اندازند به حساب نمی.آیند و عامل افزایش نقدینگی نیستند؟! وانگهی نقدینگی به خودی خود بد نیست.
                            نقدینگی اگر خوب خرج شود و در اختیار تولیدکنندگان و مردم محروم قرار بگیرد و محرک.های واقعی تقاضا ایجاد شود، می.تواند اثر مثبتی داشته باشد. در این زمینه دو کتاب معرفی می.کنم. یکی کتاب «ما مردم» و دیگر هم کتاب «تاریخ آمریکا». نقدینگی که مهاجران به آمریکا وارد کردند این نقدینگی ابزار رشد اقتصادی شد اما یادمان نرود که باروت، اسلحه و تبر هم وارد خاک آمریکا کردند. این ابزارها برای ویران کردن جنگل.ها و مقابله با حیوانات جنگل نبود بلکه برای نابود کردن مردم بومی هم بود.
                            اما اگر آن نقدینگی وجود نداشت قادر نبودند نابودگری را تبدیل به ابزاری برای تولید بکنند. بنابراین همان قدر این امر مهم است که اگر نقدینگی در اختیار اقتصاد دموکراتیک قرار بگیرد اندازه.های آن مشخص می.شود. در دولت دموکراتیک مداخله.ها ضابطه.مند است و باید پاسخگو باشد. بنابراین نباید به طور خشک و مکانیکی رفتار کرد.

                            نظر


                            • ما مردم خوبی هستیم سازمان محترم بفرمایید یکبار دیگه تیپیکو و ارفع رو که دارند نمه نمه میرسند به قیمت اولیه شون دوباره عرضه اولیه کنید ما بازم گرون میخریم ازتون تازه دارن میشن نقطه سر خط..........

                              اصلا نقطه و خط بازی رو هم بچه بودیم دوس داشتیم و الانم دوس داریم .............

                              اخه اون کیه داره تیپیکو رو میفروشه 610 و ارفع رو 320-330 که اصلا تعدیل منفیش مال امسال نبود.........

                              بذارین الان پیداش می کنم ایناهاش

                              نظر


                              • از ابتداي خرداد ماه ثبات نسبي قيمت شمش توليد داخل و انواع وارداتي آن موجب ثبات قيمت ميلگرد در بازار آزاد شد، اما روز گذشته به اين علت كه قيمت شمش در بازار با تحركات كاهشي روبه.رو بود، به تبع آن بهاي اغلب سايزهاي ميلگرد نيز كاهش يافت.

                                روز شنبه در حالي كه انواع وارداتي شمش فولاد از كشورهاي روسيه، كره.جنوبي و تركيه همان قيمت ميانگين روز چهارشنبه هفته گذشته را در مبادلات روزانه تجار و معامله.گران ثبت كرد، اما برخي انواع داخلي آن نظير شمش تبريز و تهران در ابعاد 120*120، 150* 150 و 100*100 تا حداكثر 10 تومان در هر كيلو كاهش قيمت يافت. همين موضوع با اثرگذاري بر بازار مقاطع طولي به.خصوص ميلگرد كه گفته مي.شد قيمت آن به كف رسيده و جايي براي كاهش بيشتر قيمت ندارد، موجب شد پس از حدود 10 روز تثبيت قيمت. انواع سايزهاي آن، بار ديگر ميانگين نرخ ميلگرد با افت حداكثر 5/0 درصدي در بازار تهران و شهرستان.ها روبه.رو شود.
                                هم اكنون بازار به شدت راكد بوده و معاملات در حجم بسيار پايين در جريان است. معامله گران معتقدند: با توجه به اينكه تعطيلات پايان هفته نيز خود اهرم ديگري در جهت محدود كردن حجم معاملات خواهد بود، بنابراين طبيعي است كه نمي.توان انتظار بهبود قيمت.ها و اصلاح روند معاملات را تا پايان هفته داشت و در عمل هرگونه تغييري در بازار به هفته آينده موكول خواهد شد.
                                شنبه در بورس كالا نيز فولاد خوزستان سلف شمش بلوم را با قيمت 1602 تومان در حجم
                                36هزار و 800 تن به گروه ملي صنعتي فولاد ايران فروخت. در همين حال اين شركت سلف تختال را با قيمت پايه 1502 تومان در تالار صنعتي عرضه كرد كه فقط شركت فولاد اكسين خوزستان مجاز به خريد اين محصول بود. حجم معامله تختال در اين روز 12 هزار و 900 تن ثبت شد. امروز هم رينگ فولاد شاهد به تابلو رفتن دو سبد ميلگرد از سوي پرشين فولاد آريا و گروه ملي صنعتي فولاد ايران خواهد بود كه قيمت.هاي پايه فروش اين محصولات به ترتيب 1710 و 1720 در تابلو عرضه درج شده است. در اين ميان فولاد خوزستان هم عرضه تختال با قيمت 1502 تومان به ازاي هر كيلو را در دستور كار دارد. نوع تسويه اين محصول نقدي-اعتباري بوده و خريداران 45 روز فرصت دارند تا وجه مورد نظر را با سود ماهانه 2 درصد بازپرداخت كنند.
                                در شرايط فعلي كه بازار مصرف فولاد وارد فاز استراحت شده و ركود سنگيني را تجربه مي.كند برخي كارگزاران از لزوم كاهش نرخ.هاي پايه مواد اوليه در بورس كالا سخن مي.گويند. اين عده معتقدند: مادام كه قيمت.هاي اعلامي فروش شمش با واقعيات بازار همخواني نداشته و شكاف قيمتي ناچيزي با قيمت محصول نهايي داشته باشند نمي.توان انتظار داشت كه عرضه اين قبيل محصولات نيز مورد اقبال قرار گيرد. (همانند عرضه 10 هزار تني شمش فولاد خوزستان در هفته گذشته كه تنها 3500 تن آن خريداري شد.)
                                البته اين موضوع در حالي است كه هم.اكنون بررسي برخي آمار و ارقام مربوط به هزينه تمام شده
                                مقاطع، از توليد در شرايط ضرر فولادسازان حكايت مي.كند كه اگر ركود بازار فولاد نيز به همين منوال ادامه يابد به.طور قطع منجر به تعطيلي بسياري از واحدهاي توليدي كوچك.تر و كم.توان.تر خواهد شد.
                                هم.اكنون قيمت شمش بورسي با احتساب كرايه حمل بار 45 توماني به ازاي هر كيلو، براي واحد توليدي خريدار اين محصول 1783 تومان تمام مي.شود كه اين رقم با اضافه شدن هزينه متوسط تبديل 150 توماني شمش به ميلگرد به 1933 تومان افزايش مي.يابد. در حال حاضر اما قيمت سايزهاي 14، 16 و 18 اين محصول كه غالبا پركاربردتر از باقي سايزها به شمار مي.رود، در بازار آزاد به.طور ميانگين 1863 تومان به ازاي هر كيلو است كه ضرر 70 توماني را در توليد هر كيلو ميلگرد نشان مي.دهد.
                                در شرايط فعلي به نظر مي.رسد بهترين راه موجود براي كمك به واحدهاي توليدي- با توجه به اينكه ديگر نمي.توان هزينه.هاي توليد را به دليل اجراي فاز دوم از هدفمندي يارانه.ها در كوتاه مدت كاهش داد- كاهش هزينه تمام شده قيمت مواد اوليه مانند شمش براي فولادسازان باشد

                                نظر

                                پردازش ...
                                X