اطلاعیه

بستن

راهنمای فروم - حتما بخوانید

با سلام

قابل توجه کاربران محترم تالار گفتگو

قبل از ارسال پست یا ایجاد موضوع جدید، تاپیک قوانین و راهنمای فروم را مطالعه نمائید.

کاربران و مخصوصا تازه واردین لطفا دقت باشید که هرگونه پیشنهاد مدیریت سرمایه یا فروش تحلیل و یا برگزاری کلاس و ... که خارج از محیط عمومی فروم باشد را به هیچ عنوان بدون تحقیق و کسب اطلاعات کامل و کافی دنبال نکنید در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود شخص می باشد.

همچنین لازم به ذکر است مسئولیت ارتباطات خارج از پست های عمومی فروم اعم از پیام خصوصی یا چت یا دیداری یا شنیداری با سایر اعضای فروم کاملا با خود اعضا هست و وارد کردن آن به صورت عمومی در فروم ممنوع است. برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سوالات خود از انجمنها استفاده نمایید.

دوستان توجه داشته باشند که تمامی بخش های اختصاصی و عمومی فروم کاملا رایگان بوده و به هیچ عنوان نیاز به پرداخت وجه به هیچ کس برای باز شدن دسترسی نیست.

منتها به این دلیل که در این بخش ها معمولا کار تیم ورک و گروهی انجام میشود، مناسب ورود افراد با شرایط خاصی است که مدیر آن بخش تعیین میکند و برای همه افراد کارایی ندارد چون مستلزم بر عهده گرفتن مسئولیت یا دانش کافی در آن حوزه می باشد.

لذا ضمن پوزش از کاربرانی که تقاضای دسترسی آن ها به بخش های اختصاصی توسط مدیران بخش رد میشود، توصیه میکنیم که پس از فراگیری موضوعات عمومی و تخصصی فراوانی که در روی فروم قرار دارد چنانچه برنامه ویژه ای برای کار در بخش های اختصاصی و کار گروهی دارند آن را مکتوب برای مدیران هر بخش بنویسند و سپس اقدام به درخواست دسترسی بکنند.


با احترام
مشاهده بیشتر
مشاهده کمتر

مفاهیم کلی از بازارهای های آتی

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
پست های جدید

  • #16
    مثال فرضی فروش به روش هجینگوقتی که قیمت نقد و آتی هر دو کاهشی هستند

    کارخانه سیم و لاکی فارس در فروردین ماه 1385 مقدار 2000 کیلو مس در بازار نقدی به قیمت هر کیلو 5700 تومان بعنوان مواد اولیه تولید کابل برق خریداری می کند.

    کارخانه سیم و لاکی فارس در نظر دارد از کاهش قیمت مس تا هنگامی که آنرا برای تولید کابل آماده فروش در سال 1385 سازد جلوگیری کند، لذا کارخانه سیم و لاکی فارس مقدار 2000 کیلو مس بصورت قرارداد آتی ها برای تحویل خرداد 1385 به قیمت هر کیلو 5800 تومان می فروشد در مقابل او قیمت نقدی مس در بازار هر کیلو 5700 تومان است.

    کارخانه سیم و لاکی فارس در اردیبهشت ماه 2000 کیلو کابل مسی آماده را به قیمت پایین هر کیلو 5600 تومان در بازار نقدی می فروشد و قرارداد خرید مس خود را در بازار آتی ها که هر کیلو 5700 تومان بود خنثی می نماید.

    در نتیجه معامله فوق سودی معادل هر کیلو 100 تومان در قرارداد آتی ها برای او داشته و نیز ضرری معادل هر کیلو 100 تومان در معامله نقدی برای او اتفاق افتاده است ولی بنحوی از قیمت محصول تمام شده او ( هر کیلو 5700 ) حمایت گردیده است.

    نظر


    • #17
      فروش هجینگ به حالت ریسک مبنا ( Basis )

      وقتی قیمت آتی ها بیش از قیمت نقد بخاطر بزرگی Basis افزایش می یابد افراد هج کننده در هنگام موقعیت فروش آتی ها با ضرر بیشتری روبرو می شوند و در معامله نقدی نیز سود کمتری می برند

      از طرفی بخاطر Basis کم، قیمت نقدی بیش از قیمت آتی ها افزایش می یابد و شخص هج کننده در موقعیت معاملاتی آتی های خود با ضرر کمتری روبرو شده و در ارتباط با موقعیت معاملاتی نقدی سود بیشتری می برد.

      نظر


      • #18
        کسب سود هج کننده با جابجایی قراردادهای آتی ها
        چنانچه دوره زمانی مورد درخواست یک شخص هج کننده بیشتر از تاریخ انقضای قرارداد آتی ها باشد شخص هج کننده می تواند موقعیت فعلی را با یک موقعیت جدید دیگر جابجا نماید بدین معنی که موقعیت فعلی را مختومه نموده و همزمان یک قرارداد آتی جدید را با تاریخ انقضای بیشتری تعویض نماید.

        اگر شخصی بخواهد ریسک معاملاتی خود را بخاطر سقوط قیمتهای محصول ساخته شده ای که 6 ماه آینده باید فروخته شود و نیز چنانچه قراردادهای آتی ها تا دو ماه دیگر سیال و روان می شوند را کاهش داده یا محدود نماید او در این حالت می تواند موقعیت معاملاتی فروش خود را تا تاریخ مورد نظر که فروش واقعی کالا اتفاق می افتد را 3 بار عوض نماید. هر بار که موقعیت معاملاتی شخص هج کننده قابل تغییر می شود، امکان ریسک مبنا وجود داشته ولی هر بار نیز ریسک قیمت او محدود یا کاهش داده می شود.

        نظر


        • #19
          مثالکسب سود هج کننده با جابجایی قراردادهای آتی ها

          در فروردین ماه 1394 یک شرکت کابل سازی 10000 کیلو مس بعنوان مواد اولیه برای ساخت محصول از بازار نقدی به قیمت هر کیلو 5700 تومان خریداری می کند.

          شرکت کابل سازی تصمیم دارد خود را در مقابل کاهش قیمت مواد اولیه تا هنگام آماده نمودن محصول برای فروش در مهرماه سال جاری مصون نماید. بنابراین شرکت کابل سازی در همان فروردین ماه 10000 کیلو کابل مسی بصورت قرارداد آتی ها به تاریخ خرداد ماه به قیمت 5725 تومان می فروشد و قبل از تاریخ انقضای قرارداد به این فکر می افتد که موقعیت و پرونده های معاملاتی خود را به قیمت هر کیلو 5675 تومان یعنی با سودی معادل هر کیلو 50 تومان ببندد. در خردادماه شرکت کابل سازی تصمیم می گیرد که برای تاریخ مرداد ماه 10000 کیلو کابل مسی به صورت قراردادهای آتی ها به قیمت هر کیلو 5650 تومان را بفروشد و او پرونده مرداد ماه را نیز قبل از تاریخ انقضا با یک معامله معکوس به قیمت 5740 تومان خریده و آنرا می بندد ( با ضرری هر کیلو 90 تومان ).

          شرکت کابل سازی در مرداد ماه 10000 کیلو کابل مسی را برای تحویل در تاریخ مهرماه به قیمت هر کیلو 5750 تومان بصورت قرارداد آتی ها می فروشد و این قرارداد را نیز قبل از تاریخ سررسید ( مهرماه ) به قیمت هر کیلو 5650 تومان می خرد ( با سودی هر کیلو 100 تومان ).

          در معامله آتی های فوق شرکت کابل سازی سودی معادل 60 تومان در هرکیلو بدست آورده است و چنانچه این شرکت کابل مسی را هر کیلو 5625 تومان در بازار نقدی بفروشد بنابراین هر کیلو 75 تومان متضرر شده است.

          بنابراین شرکت کابل سازی ترتیبی اتخاذ نمود تا ضرر خالص را با عمل جابجایی موقعیت هجینگ در معاملات طی 6 ماه هر کیلو به 15 تومان کاهش یابد.

          نظر


          • #20
            سخن پایانی

            در این تاپیک آموزشی سعی بر آن شد دوستان را با بازارهای آتی و ساز و کارهای آن آشنا کنیم. در بازار تبادلات ارزی بازارهای آتی همچنان برقرار هست از جمله قراردادهای سه ماهه و شش ماهه ارزهای اصلی همچون دلار ، یورو و ... که برخی شرکت ها نمادها را جهت انجام معامله در اختیار افراد قرار میدهد و دارای اسپرد و کمیسون به نسبت کمتری را نسبت به بازار نقد دارا هستند ، همچنین در شرکت pcm افرادی که به بازار dgcx متصل هستند میتوانند به راحتی قراردادهای فیوچرز ارزها و کالاها همانند طلا ، روپیه هند و ... را در اختیار بگیرند و بهره مند شوند. میتوان بیان کرد که موضوع بازارهای آتی در جهت تاییدیه و نقص جهات بدست آمده در یک ارز مفید واقع گردد که در مقوله تحلیل بنیادی و بین بازاری میگنجد.بلفرض مثال اگر نرخ نقد کمتر از نرخ سه ماهه و شش ماهه یک ارز باشند میتوان انتظار داشت به زودی بازار نقد خود را به قیمت اتی نزدیک کند و ...

            با آرزوی سال خوب و پر سود برای عزیزان ، کلید نوشتار این تاپیک را به زمین مینهیم
            پیروز باشید

            نظر

            پردازش ...
            X