اطلاعیه

بستن

راهنمای فروم - حتما بخوانید

با سلام

قابل توجه کاربران محترم تالار گفتگو

قبل از ارسال پست یا ایجاد موضوع جدید، تاپیک قوانین و راهنمای فروم را مطالعه نمائید.

کاربران و مخصوصا تازه واردین لطفا دقت باشید که هرگونه پیشنهاد مدیریت سرمایه یا فروش تحلیل و یا برگزاری کلاس و ... که خارج از محیط عمومی فروم باشد را به هیچ عنوان بدون تحقیق و کسب اطلاعات کامل و کافی دنبال نکنید در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود شخص می باشد.

همچنین لازم به ذکر است مسئولیت ارتباطات خارج از پست های عمومی فروم اعم از پیام خصوصی یا چت یا دیداری یا شنیداری با سایر اعضای فروم کاملا با خود اعضا هست و وارد کردن آن به صورت عمومی در فروم ممنوع است. برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سوالات خود از انجمنها استفاده نمایید.

دوستان توجه داشته باشند که تمامی بخش های اختصاصی و عمومی فروم کاملا رایگان بوده و به هیچ عنوان نیاز به پرداخت وجه به هیچ کس برای باز شدن دسترسی نیست.

منتها به این دلیل که در این بخش ها معمولا کار تیم ورک و گروهی انجام میشود، مناسب ورود افراد با شرایط خاصی است که مدیر آن بخش تعیین میکند و برای همه افراد کارایی ندارد چون مستلزم بر عهده گرفتن مسئولیت یا دانش کافی در آن حوزه می باشد.

لذا ضمن پوزش از کاربرانی که تقاضای دسترسی آن ها به بخش های اختصاصی توسط مدیران بخش رد میشود، توصیه میکنیم که پس از فراگیری موضوعات عمومی و تخصصی فراوانی که در روی فروم قرار دارد چنانچه برنامه ویژه ای برای کار در بخش های اختصاصی و کار گروهی دارند آن را مکتوب برای مدیران هر بخش بنویسند و سپس اقدام به درخواست دسترسی بکنند.


با احترام
مشاهده بیشتر
مشاهده کمتر

تاریخچه و پیدایش قهوه

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
پست های جدید

  • تاریخچه و پیدایش قهوه

    تاریخچه قهوه یک سفر ماجراجویانه است به گذشته دانه هایی که امروزه بیش از هر زمان دیگری از داشتنشان لذت میبریم.

    تاریخچه قهوه سرشار است از وقایع و اتفاقات فرارهای مرگبار فتنه های بین المللی ممنوعیتها ضرب و شتمها قهرمانی ها عاشقانه های طاقت فرسا ترسها و لذتها تاریخچه قهوه جغرافیایی دارد به وسعت جزایر دوردست و گرمسیری تا مراکز تجارت بینالملل قهوه یک نوشیدنی صرف نیست یک جادوی خالص است و در روح ما نفوذ میکند تاریخچه قهوه را در سه قسمت پر هیجان تشریح می نماییم.

    در ابتدا سفری به وقایع و رویدادهای تاریخی مهم خواهیم داشت، سپس به بررسی موج های اول دوم و سوم قهوه و اتفاقاتی که در آنها رخ داده پرداخته و در نهایت در فصل یک فنجان اسپرسو تاریخچه قهوه اسپرسو را مطالعه خواهید کرد.

    کشف میوه قهوه توسط کالدی چوپان اهل اتیوپی در سال ۸۵۰ میلادی در نزدیکی بوته ای گل آغاز شد؛ زمانی که با گلهاش به چرا رفته بود بزهای کالدی گیلاسهای قرمز قهوه را جویدند و کم کم صداهای عجیب و غریبی سر دادند داستان به همین جا ختم نشد کالدی که چنین اتفاقات عجیبی را دیده بود کنجکاوانه به دانههای قهوه نزدیک شد و تعدادی از آنها را امتحان کرد احساس سرخوشی عجیبی سراپایش را فراگرفت و اینجا درست نقطه آغازین مسیری بود که قرار است در این کتاب قدم به قدم آن را مرور نماییم

    او به بزهایش گفت این گیلاس ها از بهشت فرستاده شده اند کالدی سرخوش و هیجان زده به همراه بزهایش به نزدیک ترین صومعه رفت تا همه را از این میوه معجزه آسا خبردار کند.

    راهب اعظم پس از شنیدن صحبتهای کالدی روی خوشی به او نشان نداد دانه ها را به عنوان یک محصول شیطانی محکوم کرد و به سرعت آنها را به درون آتش انداخت زمان زیادی نگذشت که بوی قهوه تازه برشته شده سالنهای صومعه را فراگرفت و توجه راهبان را به خود جلب کرد شب هنگام زمانی که راهب اعظم به خواب رفته بود یک راهب جوان سرکش دانههای خنک شده را از گودال آتش خارج کرد آنها را با آب مخلوط نمود و نتیجه آن نوشیدنی ای بود که راهبان را به لطف خالق آن تمام شب بیدار نگه داشت آنها خداوند را سپاس گفتند و آن را یک مکاشفه مقدس دانستند. شاید بتوان آن راهب جوان را با ابتکارش جهت دم آوری ،قهوه اولین باریستا در جهان نامید به گوشه ای دیگر از اتیوپی میرویم جایی که میوههای خوشبو و انرژی زای قهوه توجه قبیله گالا را به خود جلب کرد. گالاها گیلاس را با یک کره آب شده شفاف همچون روغن حیوانی مخلوط کردند و نوشیدنی ای دلپذیر و قوی تهیه کردند که جنگجویان آن را به عنوان میان و عده جدید و انرژی زا مصرف میکردند و به نبرد میرفتند گویی نیرویی آنان را شکست ناپذیر کرده بود. پس از آن ابن سینا پزشک و فیلسوف در سال ۱۰۰۰ میلادی اولین خواص دارویی شناخته شده قهوه را ارائه کرد. این خواص در واقع بینشی عمیق از قهوه بود.

    در سال ۱۱۰۰ میلادی بازرگانان سرمایه گذار عرب با قهوه اتیوپی به وطن خود یمن) امروزی بازگشتند. آنها برای اولین بار این گیاه را در مزارعشان کشت کردند و با جوشاندن دانه آن در آب نوشیدنی لذت بخش و محرکی ایجاد نمودند و آن را “qahwa” نامیدند یا چیزی که از خواب جلوگیری میکند اتفاقاً qahwa که “kahwah” نیز نوشته شده است یکی از کلماتی است که اعراب جهت نوشیدنی های الکلی نیز از آن استفاده میکردند این در حالی بود که ،قرآن مصرف این نوشیدنیها را ممنوع اعلام کرد و مسلمانان شیفته ی قهوه استدلال کردند که قهوه ی دم آوری شده در واقع یک محرک قوی جهت بیدار ماندن و انجام مناسبات مذهبی شبانه میباشد در سال ۱۴۵۳ میلادی ترکهای عثمانی قهوه را به مرکز قدرت زمان خود یعنی قسطنطنیه بردند ترکهای باهوش میخک ،هل دارچین و رازیانه را جهت ایجاد یک ترکیب معطر تند و پرانرژی تر به قهوه اضافه می کردند. در سال ۱۴۵۴ میلادی بود که مفتی عدن طی سفری به حومهی اتیوپی شهروندان خود را در حال نوشیدن قهوه میبیند قهوه را مینوشد و در عین ناباوری بعد از مدت زمان کوتاهی تمام امراض ناشناخته اش از بین میرود پس از آن این ماده گران بها مورد تأیید وی قرار گرفت و به گسترش محبوبیت قهوه در شهر مکه کمک کرد.

    اولین قهوه خانهه با نام Kahveh Kanes در این منطقه تأسیس شد که جهت برگزاری جلسات بخش بود استفاده قرار میگرفت در سال ۱۵۱۱ میلادی و پس از گذشت پنجاه سال از محبوبیت قهوه خانه ها در مکه فرماندار عربستان خیر بی نوشیدن آن را ممنوع اعلام کرد. دلیل این ممنوعیت ترس از تأثیرات قهوه در افزایش بحث و گفتگوهای پرانرژی افراد و در نهایت احتمال مخالفت با حکومت وی بود. تمام قهوه خانه ها از مکه تا قسطنطنیه تعطیل شد و در پی آن شورشهایی آغاز شد. ناآرامی ها گسترش یافت و دقیقاً زمانی که به نظر می رسید یک انقلاب با عطر و بوی قهوه در حال آغاز است سلطان قاهره مداخله کرده پیامی مبنی بر مقدس بودن قهوه فرستاده و در پی آن فرماندار را اعدام میکند جنجال به پا شده با اعدام او پایان یافت و در مقابل محبوبیت قهوه به عنوان نوشیدنی مؤثر در جهان اسلام بیش از پیش تحکیم یافت در حالی که در اوایل قرن ۱۶ میلادی مردم عربستان و مسلمانان آفریقا از انحصار تولید قهوه خوشحال بودند جهت انحصاری بودن آن قوانینی وضع کردند که به واسطه آن صادرات دانه های بارور ممنوع اعلام شد. در واقع آنها قبل از صادرات دانه های قهوه را می جوشاندند تا با ریختن پوسته غیر بارور گردند و از قاچاق آن با کالاهای گران بها جلوگیری شود. در همان سالها بود که بابا بودان هندی پس از انجام اعمال زیارت در مکه موفق شد تا چند دانه قهوه بارور را پنهان کرده و از شهر خارج شود. وی پس از بازگشت به هند مخفیانه دانه را پرورش میدهد و از این دانههای سفر کرده تا به امروز قهوه تولید میکنند جای تعجبی ندارد که از بابا بودان یک شخص مقدس در تاریخ کشور هند یاد میشود و منطقه ای از هند نیز به نام وی شناخته میشود هم زمان در ونیز ایتالیا کلیساها متوجه محبوبیت روزافزون قهوه شدند. روحانیون محلی اعتقاد بر وجود محصولی شیطانی داشتند که توسط کافران عثمانی تولید شده است بنابراین پاپ کلمنت هشتم تصمیم میگیرد که این نوشیدنی تیره را بررسی کند. وی پس از چشیدن آن چنین بیان کرد این نوشیدنی شیطانی به قدری خوشمزه است که جای تأسف دارد اجازه دهید فقط کافران به صورت انحصاری از آن استفاده کنند ما باید با دادن غسل تعمید شیطان را شکست داده و یک نوشیدنی کاملاً مسیحی ایجاد کنیم گفته میشود در سال ۱۶۷ میلادی، کاپیتان جان اسمیت ماجراجوی بریتانیایی که یکی از بنیان گذاران اولین شهرک مستعمره انگلیسی در جیمز تاون ویرجینیا ،بود اطلاعات قهوه را به آمریکای تازه کشف شده منتقل می کند. از نوشیدنی ترکی معروف به coffa در پرفروشترین کتاب روز سفرها و ماجراجویی نام آورده شده است یک فنجان قهوه خوب او را به سمت چنین کشف های شگفت انگیز و ماجراهای خطرناک و پردردسر سوق داد. افسانه ها حاکی از این است که کاپیتان در حالی که کنار رودخانه در جستجوی غذا بود به دست قبیله پاوتان اسیر شد. درست قبل از اعدام وی دختر زیبای ۱۴ ساله رئیس قبیله شاهزاده خانم پوکوهانتس جهت رهایی او مداخله نمود وی خود را به بالای تخت رئیس قبیله پرتاب کرد و حاضر شد برای محافظت از وی ضرب و شتم محافظان را تحمل نماید رئیس قبیله ابراز نارضایتی کرد و تنها از سر دلسوزی از کتک خوردن دخترک جلوگیری کرد و در نهایت اسمیت آزاد شد بعد از آن کاپیتان از پوکوهانتس با یک فنجان قهوه تشکر کرد.

    در سال ۱۶۱۶ میلادی بازرگان و تاجر موفق پارچه پیتروان دن ،بروک از اولین هلندیهایی بود که قهوه را چشید. او در یک شرکت هلندی در هند شرقی مشغول به کار بود. وی در طول بازدید از موکا در یمن نوشیدنی گرم و سیاهی را تجربه نمود. از آنجا که خروج یک گیاه قهوه با ارزش یا دانه های حاصلخیز آن از سرزمینهای عرب غیرقانونی بود پیتر تصمیم گرفت محموله ای از آنها را به هلند قاچاق کند. شانس با یمنی ها بود چرا که به دلیل نیاز این

    گیاه کوچک به آب و هوای گرم و استوایی هلندیها خیلی زود متوجه شدند که نمیتوانند این گیاه را دور از منشا آن پرورش دهند و در نهایت کشت قهوه در هلند ناکام ماند آنها نا امید نشدند و از آنجایی که بازرگانان خوبی بودند تصمیم گرفتند تا تجارت انحصاری ادویه را با خرید دان قهوه جایگزین کنند.

    سال ۱۶۹۶ میلادی سالی بزرگ برای هلندیهای باهوش بود آنها سرانجام انحصار جهانی مسلمانان را در قهوه شکستند برخی میگویند هلندیها نهالها را به سرقت برده اند. در حالی که برخی دیگر ادعا میکنند که به طور قانونی صادر شده است. آدریان و ان او من فرماندار هلندی مالابر در هند نهالهای قهوه را برای دوست خود فرماندار هلند در جزیره با تاویا جاکارتای کنونی فرستاد پس از چندین بلای ،طبیعی نهالهای بیشتری در این منطقه کاشته شدند و در سال ۱۷۰۴ میلادی اولین قهوه برداشت شد و در نهایت نام جاوا” را برای این قهوه ها انتخاب کردند بقایای این گیاهان به عنوان هدایای گرانبهایی به پادشاهان اروپایی اهدا گردید. اگرچه در ادامه سرقتهایی از این باغ های مجلل منجر به گسترش نهایی قهوه در سراسر جهان از کارائیب تا آمریکای جنوبی میشود. بین سالهای ۱۷۱۳ و ۱۷۱۴ میلادی بود که هلندیها دست به یک توطئه عجیب زدند که از آن به عنوان بزرگترین دزدی تاریخ یاد میشود همه چیز در باغ گیاه شناسی رویال خوب پیش می رفت تا اینکه یک افسر نیروی دریایی فرانسه به نام گابریل ماتیو که از محل خدمت خود در مارتینیک مرخص شده بود به دربار پادشاه لوئی چهاردهم میرود و از پادشاه درخواست میکند تا از درخت محبوبش محافظت کند و با درخواست او مخالفت میشود. او یقین داشت که کاراتیب مکان مناسبی جهت پرورش قهوه خواهد بود وی با ایفای نقش جدیدی خود را به

    عنوان مهمان ویژه دربار معرفی میکند و همچون سایر مهمانها به عیش و نوش در آن مجلس می.پردازد او در انتظار لحظهای مناسب میماند و درست هنگامی که ماه بالا می آید گابریل پس از بررسی دیوارهای بلند ،باغ به سمت آ د آنها پورش میبرد وارد گلخانه میشود و سپس با قیچی ای که از قبل آماده کرده بود درخت نادر را قطع کرده و با سرعت آن را به یک کشتی در انتظار منتقل میکند تا این بار بادبانهای کشتی را به سمت مستعمره فرانسه مارتینیک در هند غربی به اهتزاز درآورد در این سفر سرنوشت ساز گابریل جوانه کوچک زیر عرشه را در یک ظرف شیشه ای چنان گنجی گرانبها نگه داری میکند و هر روز آن را بیرون می آورد تا در معرض نور خورشید قرار گیرد و دوباره آن را به ظرف خود باز میگرداند. پس از گذشت یک هفته ناگهان یکی از خدمه کشتی با ترفندی خنجری کشیده و با گابریل به سختی میجنگد تا شاخه بریده شده را بدزدد خدمه هلندی موفق میشود تا با یک ضربه ظرف محافظ را بشکند اما گابریل با یک ضربه شمشیر به دست وی پیروز میشود و باعث میگردد تا خدمه کینه توز را از تصمیم خود منصرف نماید. دزد به زنجیر کشیده و به سختی مجازات میشود روزها گذشت و درست هنگامی که به نظر میرسید که همه چیز بر وفق مراد است یک حمله وحشیانه توسط دزدان دریایی به کشتی گابریل انجام میشود در این حمله دزدان دریایی اجازه میدهند تا خدمه ،کشتی جان خود و کالاهای بی ارزش خود را نجات دهند البته این تنها اتفاقی نبود که برای گابریل و جوانه قهوه می افتاد چراکه چندی بعد طوفانی وحشتناک کشتی را تا مرز غرق شدن پیش میبرد. این بار ظرف شیشه ای که گیاه در آن قرار داشت در هم میشکند و منبع آب محدود آن، تقریباً از بین می رود. گابریل تسلیم نمیشود و برای باقی مانده سفر سهم آب خود را با این گیاه تقریباً

    پژمردہ تقسیم می.کند زمان زیادی نمیگذرد که مارتینیک بندری که چشم انتظار آنها بود در دوردستها ظاهر می.گردد گابریل مخفیانه گیاه قهوه را پرورش میدهد آن را در پشت گیاهان بومی دیگر مخفی میکند تا از چشمان ناخواسته محافظت نماید. حدود بیست ماه گذشت و اولین برداشت کوچک آماده می.شود او آن را بین پزشکان جزیره و دیگر روشنفکران شهر توزیع میکند و در عرض سه سال مزارع قهوه در سراسر مارتینیک و جزایر همسایه سنت دومینیک و گوادلوپ گسترش می.یابد برداشت قهوه در کارائیب به حدی بود که پادشاه لوئی چهاردهم سرانجام گابریل را به خاطر دردی اش می بخشد و وی را به عنوان فرماندار آنتیل انتخاب مینماید این جوانه کوچک که از سفری دورودراز می،آمد در ۵۰ سال بعد توانست به نشاء ۱۹ میلیون درخت در مارتینیک تبدیل شود که تمامی درختان قهوه در کارائیب و آمریکای جنوبی و مرکزی از آن سرچشمه میگرفتند.

    این شاید بزرگترین سرقت و در نهایت بزرگترین هدیه برای مردمان آن منطقه تلقی میشد سال ۱۷۲۷ میلادی دولت برزیل تصمیم گرفت تا قهوه را برای آینده خود و به عنوان راهکاری جهت حل و فصل اختلافات مرزی بین گویان فرانسه و گویان هلند در سواحل شمال غربی جنگلهای آمریکای جنوبی به ارمغان آورد دولت برزیل سرهنگ خوش تیپ فرانسیسکو ملوپالتا را برای داوری این سازش انتخاب و روانه منطقه می.کند اما هدف واقعی وی به دست آوردن گیاه خواستنی قهوه بود پس از تمام تلاشهای پیگیرانه و موفق خود برای داشت اعتراضی ازبرقراری صلح استاندار گویان فرانسه از اعطای درخواست ساده ملوپالتا برای نهالهای قهوه خودداری می.کند ملوپالتا که نقشه فریبنده دومی نیز در سرد این بابت نمیکند پس از یک شام ،دولتی فرانسیسکوی جذاب به طور پنهانی و به کمک همسر استاندار گویان فرانسه یک دسته از گلهایی که با گیاهان بارور قهوه اش پوشیده شده بود را دریافت میکند او به برزیل میرود و از میان این قلمههای جدا شده بزرگ ترین امپراطوری قهوه در جهان که امروزه میشناسیم رشد می یابد در سال ۱۸۷۱ میلادی جان آرباگل با کمک یک مکانیک دستگاهی را اختراع کرد که قهوه را در بستههای کاغذی بسته بندی ،کرده در نهایت برچسب میزد از کارخانه وی در نیویورک اولین قهوه تولید انبوه به سراسر کشور ارسال شد ARBUCKLES ARIOSA COFFEE محة ARBUCKLE NEY GROUND COFFEE سرانجام آرباکل بزرگترین واردکننده قهوه در جهان شد و به سرعت صاحب بزرگترین شرکت کشتیرانی در آمریکا گشت و پس از آن تمامی کشتیهای مشغول تجارت قهوه در آمریکای جنوبی را از آن خود کرد. با شروع قرن نوزدهم اتفاقات بسیار زیادی در عرصههای مختلف دنیای قهوه رقم خورد. بستههای قهوه به صورت دانههای برشته شده برادران هیلز برای اولین بار در بسته بندی وکیوم و با عنوان R… Hills عرضه گردید.

    یک مبتکر پرشور فرآیندی را ایجاد کرد که هوا را از بسته بندی قهوه خارج کند و در نتیجه دانه های تازه تری به دست آید.

    منبع : نویز کافی | خرید قهوه | خرید قهوه اتیوپی | خرید قهوه عمده | خرید دانه قهوه | خرید قهوه ارزان

پردازش ...
X