اطلاعیه

بستن

راهنمای فروم - حتما بخوانید

با سلام

قابل توجه کاربران محترم تالار گفتگو

قبل از ارسال پست یا ایجاد موضوع جدید، تاپیک قوانین و راهنمای فروم را مطالعه نمائید.

کاربران و مخصوصا تازه واردین لطفا دقت باشید که هرگونه پیشنهاد مدیریت سرمایه یا فروش تحلیل و یا برگزاری کلاس و ... که خارج از محیط عمومی فروم باشد را به هیچ عنوان بدون تحقیق و کسب اطلاعات کامل و کافی دنبال نکنید در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود شخص می باشد.

همچنین لازم به ذکر است مسئولیت ارتباطات خارج از پست های عمومی فروم اعم از پیام خصوصی یا چت یا دیداری یا شنیداری با سایر اعضای فروم کاملا با خود اعضا هست و وارد کردن آن به صورت عمومی در فروم ممنوع است. برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سوالات خود از انجمنها استفاده نمایید.

دوستان توجه داشته باشند که تمامی بخش های اختصاصی و عمومی فروم کاملا رایگان بوده و به هیچ عنوان نیاز به پرداخت وجه به هیچ کس برای باز شدن دسترسی نیست.

منتها به این دلیل که در این بخش ها معمولا کار تیم ورک و گروهی انجام میشود، مناسب ورود افراد با شرایط خاصی است که مدیر آن بخش تعیین میکند و برای همه افراد کارایی ندارد چون مستلزم بر عهده گرفتن مسئولیت یا دانش کافی در آن حوزه می باشد.

لذا ضمن پوزش از کاربرانی که تقاضای دسترسی آن ها به بخش های اختصاصی توسط مدیران بخش رد میشود، توصیه میکنیم که پس از فراگیری موضوعات عمومی و تخصصی فراوانی که در روی فروم قرار دارد چنانچه برنامه ویژه ای برای کار در بخش های اختصاصی و کار گروهی دارند آن را مکتوب برای مدیران هر بخش بنویسند و سپس اقدام به درخواست دسترسی بکنند.


با احترام
مشاهده بیشتر
مشاهده کمتر

ارز دیجیتال چیست؟

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
پست های جدید

  • ارز دیجیتال چیست؟

    ارز دیجیتال یا رمزنگاری‌شده، دارایی الکترونیکی محسوب می‌شود که فقط به‌صورت دیجیتال وجود دارند و تنها به همین شکل نیز نگهداری و منتقل می‌شوند. در ارزهای دیجیتال از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می‌کنند که غیرقابل‌پیگیری و همین‌طور هک نشدنی هستند.
    قابل‌ذکر است که در سایت‌های فارسی برای اشاره به ارزهای دیجیتال از عناوین زیر نیز استفاده می‌کنند:

    رمز ارز

    ارز رمزی

    کریپتوکارنسی

    ارز رمزنگاری‌شده

    ارز رمز پایه

    ارز مجازی

    اگر بخواهیم ساختار ارز دیجیتال را در ذهن با ساختار کنونی پول و سیستم بانکی شبیه‌سازی کنیم، موارد زیر به ما کمک می‌کنند.

    کیف پول ارز دیجیتال درواقع یک نرم‌افزار قابل‌نصب بر روی موبایل یا کامپیوتر شخصی شما است که همان حساب بانکی شما به شمار می‌رود.

    آدرس ارز، شماره‌حساب یا شماره کارتتان است که آن را از کیف پول خود دریافت می‌کنید.

    بلاک‌چین یک دیتابیس یا پایگاه داده‌ی بزرگ است که تراکنش‌ها در آن نگهداری و مدیریت می‌شوند.

    نقل‌وانتقال ارزهای دیجیتال از طریق کیف پول‌های ذکرشده از طریق وسیله‌ی الکترونیکی مدنظر شما صورت می‌پذیرد. البته گاهی این کیف پول‌ها به شکل فلش مموری ساخته‌شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. انواع ارزهای دیجیتال

    ارزهای دیجیتال به دودسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

    ارز دیجیتال کنترل‌شده که توسط دولت‌ها و سازمان‌ها صادر و کنترل می‌شوند. ارزهای کنترل‌شده متمرکز هستند. به این معنی که کامپیوترها و افراد خاصی قوانین معامله‌های درون شبکه را تعیین می‌کنند.

    ارز دیجیتال کنترل نشده یا همان ارز رمزنگاری‌شده، غیرمتمرکز هستند و قوانین آن به‌وسیله‌ی اکثریت اجتماع استفاده‌کنندگان از شبکه تعیین می‌رود و در انحصار دولت یا افراد خاصی نیست. شبکه‌ای به وسعت کاربران که از یک بلاک‌چین و دفتر غیرمتمرکز استفاده می‌کنند و یک قدرت متمرکز فعالیت‌های شبکه را بررسی و کنترل نمی‌کند.

    کریپتوکارنسی، خود در دودسته‌ی “توکن” و “کوین” جای می‌گیرند. “توکن”ها بلاک‌چین اختصاصی ندارند و بر مبنای بلاک‌چین دیگری (مثل اتریوم) به وجود می‌آیند. “کوین”ها دارای بلاک‌چین اختصاصی هستند. باوجوداین، بعضی، این مفاهیم را به‌جای ارزهای مختلف استفاده می‌کنند. به هر صورت منظور از “کوین” و “توکن” ارز دیجیتال است و هر کریپتوکارنسی، کوین یا توکن، درواقع فقط یک‌رشته کد است که روی بلاک‌چین تعریف می‌شود. نحوه‌ی کارکرد ارز دیجیتال

    ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و این امتیاز، به کاربران، امکان پرداخت امن و پس‌انداز پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا واسطه شدن بانک‌ها، و سازمان‌های دیگر می‌دهد. اکثر واحدهای اصلی ارز دیجیتال (جز توکن‌ها) به‌وسیله‌ی فرآیندی به نام ماین، یا استخراج تولید می‌شوند.

    مدت طولانی است که دلار آمریکا حرف اول را در معاملات جهانی می‌زند. بعضی کارشناسان اقتصادی معتقدند ارزهای دیجیتال و فنّاوری بلاک‌چین به این پادشاهی خاتمه خواهند داد. با دستیابی به این سیستم غیرمتمرکز و حق انتخاب برای استفاده از سایر ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران امکان انتخاب گزینه‌های دیگری جز دلار را برای معاملات خود یافته‌اند. از سوی دیگر محفوظ ماندن ثروت آن‌ها با کوین‌ها به‌مراتب قابل اعتمادتراز دلار است. این امتیازات سبب شده دولت‌ها نیز به ارزهای دیجیتال علاقه نشان دهند.

    در کشورما بازدهی بالای ارزهای دیجیتال در بلندمدت و حتی کوتاه‌مدت موردتوجه قرارگرفته است. این امر موردتوجه سرمایه‌گذاران ایرانی قرارگرفته تا با استفاده از ارزهای دیجیتال، علاوه بر کسب سود، از ثروت خود در برابر تورم محافظت کنند. تفاوت‌های ارزهای دیجیتال با واحدهای مرسوم پول

    در استفاده از ارز دیجیتال علاوه بر نبود واسطه و همتا به همتا بودن معاملات، تراکنش‌ها برگشت‌ناپذیر هستند. در خریدهای آنلاین امکان پیگیری و لغو کردن تراکنش برای مشتری وجود دارد. درصورتی‌که اگر این انتقال با رمزارزها صورت گرفته باشد، با تائید تراکنش، دیگر امکان برگشت دادن آن وجود ندارد.

    می‌دانیم که واحد پول هر کشور، مختص همان منطقه‌ی جغرافیایی است. به‌طور مثال شما نمی‌توانید از ریال ایران در کشور سوئد، به‌طور مستقیم خرید کنید. درحالی‌که رمز ارزها محدودیت جغرافیایی ندارند و کاربردشان در تمام دنیا یکی است. همچنین رمزارزها را نمی‌توان به‌صورت تقلبی چاپ و جعل کرد. درحالی‌که جعل پول مرسوم کشورها همیشه جزء دغدغه‌های دولت‌ها و مردم بوده است. سایر امتیازات استفاده از ارزهای دیجیتال

    ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال از طریق فرآیند استخراج با دستگاه‌ها و کامپیوترهای مجهز منتسب به :ماینر” صورت می‌پذیرند، استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال می‌توانند با تولید بلوک و افزودن هرکدام از آن‌ها به بلاک‌چین، فعالیت نمایند.

    نقل‌وانتقال پول با هزینه‌ی ناچیز و سرعت بسیار بالا از شناخته‌ترین مزایای کاربرد ارزهای دیجیتال است. این در حالی است که اگر انتقال پول از طریق واسطه‌های مالی صورت گیرد، هزینه‌ی زیادی را شامل می‌شود. به همین ترتیب اگر معامله بین‌المللی باشد، به‌مراتب هزینه و زمان بیشتری می‌برد. این امتیاز کافی است تا ارزهای دیجیتال را به سیستمی قوی و محبوب برای معاملات جهانی پول تبدیل کند.

    درحالی‌که حساب‌های بانکی و دارایی‌های افراد به‌وسیله‌ی سیستم قضایی ممکن است مسدود شود، ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم آورده‌اند که ثروت خود را بدون محدودیت و اتفاقات غیرمنتظره پس‌انداز کنید. تنها شخصی که کلید خصوصی کیف پول شما در اختیارش باشد، به حسابتان دسترسی دارد و هیچ نهاد یا دولتی توانایی مسدود کردن حساب شخصی شمارا نخواهد داشت.

    ارزهای دیجیتالی این امتیاز را برای کاربرانش فراهم می‌آورد که معاملات خود را به‌صورت ناشناس و بدون هیچ توضیحی به دستگاه‌های زیربط مالی، به انجام برسانند.

    با توجه به گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال، بعضی آژانس‌های مسافرتی امکان استفاده از ارزهای دیجیتال را برای رزرو پرواز و هتل، و همین‌طور کرایه کردن خودروها، ممکن ساخته‌اند. در این راستا سایت‌هایی نیز امکان رزرو سوییت یا آپارتمان را با استفاده از ارزهای دیجیتال برای کاربران قرار داده‌اند. علاوه بر این، رشد دستگاه‌های “ای تی ام” در اکثر شهرهای بزرگ دنیا این امکان را فراهم کرده‌اند که ارز دیجیتال را به شکل پول محلی رایج تبدیل کنند. ارزهای دیجیتال کنترل‌شده

    ارزهای دیجیتال کنترل‌شده برای شناسایی کاربری به‌عکس و چندین مدرک شناسایی نیاز دارند. ارزهای رمزنگاری‌شده برای هیچ‌گونه معامله‌ای نیاز به ارائه‌ی مدارک ندارند. این در حالی صورت می‌پذیرد که تمام معاملات ثبت می‌شوند و از کاملاً ناشناس ماندن معاملات جلوگیری به عمل می‌آورند.

    ارزهای کنترل‌شده شفافیت لازم را ندارند. مثلاً شما نمی‌توانید با انتخاب آدرس یک کیف پول، کلیه‌ی نقل و انتقالات و تراکنش‌های مربوط به آن را مشاهده کنید. چون امری محرمانه محسوب می‌شود. در مقابل، ارزهای رمزنگاری‌شده این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند که هر شخصی بتواند تمام تراکنش‌های کاربر دیگر را مشاهده کند. چراکه تمامی این نقل و انتقالات مالی به‌طور شفاف بر روی زنجیره‌ای عمومی ثبت و نگه‌داری می‌شوند.

    ارزهای دیجیتالی کنترل‌شده یک قدرت مرکزی دارند که تمامی تراکنش‌ها را تحت نظارت خوددارند. این قدرت مرجع می‌تواند به خواست مقامات دولتی، و یا سوءظن به کلاه‌برداری یا پول‌شویی نقل و انتقالات را متوقف یا حتی لغو کند. ارزهای رمزنگاری‌شده به‌وسیله‌ی اکثریت کاربران تنظیم می‌شوند و به همین علت ایجاد تغییرات در سیستم بلاک‌چین بسیار بعید به نظر می‌رسد. معایبی که ارزهای دیجیتال دارند

    در مراقبت و نگهداری از رمز کیف پول دیجیتالی خود باید بسیار دقیق باشید. چون فراموش کردن رمز مجازی می۲تواند از دست رفتن تمام پول‌های ما را در پی داشته باشد.

    باوجود تدابیر خاص امنیتی که برای کیف پول الکترونیکی اندیشیده شده، بازهم احتمال حمله‌ی هکرها وجود دارد.

    لازم است اطلاعات خود را همواره به‌روز نگه‌دارید. زیرا نوسانات ارزی در واحد پول مجازی بالا است و غافل ماندن از روند تغییر ارزش پول شمارا به‌شدت کاهش می‌دهد.

    در برخی کشورها استفاده از این نوع ارز چندان رواج پیدا نکرده و در بعضی کشورها نیز استفاده از آن‌ها ممنوع است. انواع ارز دیجیتال

    بیت کوین:

    اولین ارز دیجیتالی که به‌طور تصادفی در بستری غیرمتمرکز استفاده می‌شود و به‌عنوان اختراعی جانبی در طی تلاش برای تولید پول دیجیتال پا به عرصه‌ی ظهور گذاشت. این اختراع کماکان رتبه‌ی اول را در بین ارزهای دیجیتال دیگر در انحصار دارد.

    ایده‌ی اصلی برای اختراع بیت کوین از کاهش واسطه و توسعه‌ی یک شبکه‌ی غیرمتمرکز همتا به همتا نشاءت گرفت. جایی که تمام کاربران آن بتوانند وجوه خود را بدون واسطه انتقال دهند. همچنین این سیستم می‌تواند جایگزینی برای سیستم بانکداری سنتی شود.

    بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ مطرح شد. در ابتدا، بیت‌کوین به‌اندازه‌ی امروز باارزش نبود. به‌مرورزمان کاربران متوجه شدند این ارز دیجیتال توانایی تغییر سیستم پرداخت بانکی حاضر را دارد. در سال ۲۰۱۰ قیمت بیت کوین به ۰.۰۰۳ دلار رسید. در سال ۲۰۱۷ که می‌توان آن را بی‌ثبات‌ترین دوره برای بیت کوین نامید، قیمت آن تا ۱۹۰۰۰ دلار افزایش یافت. قیمت هر ارز دیجیتالی وابسته به مقدار عرضه و تقاضای آن ارز تغییر می‌کند. با استناد به عرضه‌ی ثابت کل بیت کوین (۲۱ میلیون) و تقاضای روزافزون آن، افزایش قیمت این ارز دیجیتال محبوب را در آینده خواهیم داشت. بسیاری از شرکت‌های بزرگ ازجمله مایکروسافت، پرداخت از طریق بیت‌کوین را به رسمیت شناخته‌اند و تعداد این شرکت‌ها همواره رو به افزایش است. اتریوم:

    این ارز دیجیتال یک پلتفرم آزاد بوده و مبتنی بر بلاک‌چین طراحی‌شده که قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را بدون هیچ‌گونه اختلال، کلاه‌برداری، کنترل یا دخالت شخص ثالث ساخته و اجرا می‌کند. پلن‌های کاربردی در ارز دیجیتال اتریوم بر اساس رمزنگاری خاصی بر روی اتر، انجام‌شده است. در حال حاضر، پس از بیت کوین، ارزشمندترین ارز دیجیتالی اتریوم است. تتر:

    تتر یکی از اولین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بوده که اصطلاحاً به استیبل کوین هم معروف است. تتر مانند دیگر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک‌چین بهره می‌برد. برخلاف دیگر کریپتوها این ارز ‌توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. به آن معنا که هر تتر باید توسط دلارهایی که ذخیره نگه‌داشته شده‌اند، با نرخ ۱ به ۱ پشتیبانی شود. بنابراین معاملات تتـر در تمامی صرافی‌ها در سطح یک دلار است و می‌توان آن‌ها را به‌جای دلار استفاده کرد. ریپل:

    ریپل یک شبکه پرداخت متن‌باز برای ارزهای دیجیتال است که بستر خاص خودش را داراست و همه‌ی نقل و انتقالات در آن ثبت و نگهداری می‌شود. هدف اصلی پیدایش ریپل، فعال‌کردن یک شبکه‌ی مالی جهانی امن و فوری با هزینه‌ی معاملاتی پایین‌تر است. به این معنی که مانند فرستادن یک ایمیل، می‌توان به هر گوشه‌ی دنیا پول ارسال کرد. برخلاف بیت کوین، ریپل برای سیستم بانکی کمک محسوب می‌شود و در حال حاضر ارز مورد اعتماد مؤسسات مالی محسوب می‌شود. ارز دیجیتال بیت‌کوین‌کش:

    این ارز دیجیتال انشعابی از بیت‌کوین است که در سال ۲۰۱۷ برای رفع مشکلات بیت‌کوین ساخته شد. تمرکز اصلی بیت‌کوین‌کش بر ظرفیت تراکنش است. این ارز دیجیتال، اندازه‌ی بلاک بزرگتری (۳۲ مگابایت) از بیت‌کوین دارد. این پهنای شبکه باعث شده که تراکنش ها هزینه‌ی کمتری داشته باشند و همچنین نقل و انتقال‌ها با سرعت بیشتری انجام شوند.



    از سایر ارزهای دیجیتال پرکاربرد در بازار جهانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    کوانتوم

    بیت کوین

    اتریوم

    ای ا اس

    لایت‌کوین

    استلار لومنز

    کاردانو، تتر

    آیوتا

    ترون

    نئو

    دش

    بایننس کوین

    اتریوم کلاسیک

    وی چین

    نم

    آنتولوژی


    https://parsianbourse.com/
پردازش ...
X