تحلیل فاندامنتال:
  • ریاست فدرال رزرو هشدار می دهد که ویروس کرونا ممکن است رشد جهانی را تهدید کند.
  • GDP سه ماهه چهارم سال 2019 انگلیس دررقم 0.0% سه ماهه منتشر می شود و پیش بینی سه ماهه نخست 2020 بازنگری نزولی دارد.
  • رزرو بانک نیوزلند اعلامی برای حرکت نرخ بیشتری امسال ندارد، دلار این کشور بالا می رود.

مقام ارشد فدرال رزرو ژروم پاول هشدار داد که ممکن است ویروس کرونا روی رشد جهانی اثرگذار باشد با بیان سخنان قانونگزاران آمریکا مبنی بر اینکه شیوع ویروس« میتواند منجر به آشفتگی اقتصاد چین و جهان شود» ولی اشاره ای به تغییر رویکردش درمورد نرخ های بهره نکرد. تلفات ناشی از ویروس کرونا بیش از 1100 نفر بوده است هرچند موارد جدید در مرکز هیوبی Hubei برای دومین روز کاهش داشت(بلومبرگ).
شاخص ارز اسپات دلارآمریکا در بلومبرگ معامله پایینی داشت و پس از سخنان پاول زیر 1206.00 قرار گرفت. جفت یورو/دلارآمریکا افت شش روزه را با 0.12% معامله بالاتر درروز متوقف کرد. این حرکت پس از تأیید ریاست بانک مرکزی اروپا کریستین لگارد بود مبنی بر اینکه اثرات جانبی منفی نرخ های بهره زیر صفر باید زیر نظر قرار بگیرد و با کاهش نگرانی های بازار، بانک احتمالا کاهش نرخ را در نشست بعدی خود بررسی میکند.
در حوزه سیاست آمریکا، برنی سندرز نامزد دموکرات، برنده انتخابات اولیه نیوهمپشایر شد ولی تنها با تفاوتی ناچیز. بنابر شمارش آرای AP، سندرز 25.84%آرا، بوتجج 24.4%آرا و کلوبوکر Klobuchar 19.71% آرا را از آن خود کرد. جوبایدن در رده پنجم قرار گرفت و تیم پژوهشی ما اشاره به این دارد که این روند انتخابات اولیه در کارولینای جنوبی را در پایان ماه برای کمپین انتخاباتی او بحرانی میکند.
جفت پوند/دلارآمریکا روز گذشته افزایش ناچیز داشت و شبانه از کف 1.2895 تا سقف 1.2968 درروز معامله شد. GDP هدلاین انگلیس روز گذشته همسو با انتظارات بازار در رقم سه ماهه 0.0% منتشر شد اما درمیانگین بازنگری های صعودی در سه ماهه های اخیر، تخمین رشد 2019 را تا رقم سالانه 1.4% بالا برد که کمی بالاتر از سال 2018بود(1.3%). تیم پژوهشی ما پیش بینی سه ماهه نخست سال 2020 خود را کاهش داد و اکنون انتظار رقم سه ماهه 0.3% را دارد.