تحلیل فاندامنتال:
  • افت سهام جهانی پس از اعلام تعرفه های جدید از سوی ترامپ.
  • تضعیف استرلینگ دربرابر ارز یورو در پی شمارش آرای پایان هفته.
  • ثبات نرخ نقدینگی از سوی رزرو بانک استرالیا دررقم 0.75%.

سهام جهانی پس از اعمال تعرفه هایی از سوی ترامپ روی واردات استیل و آلمینیوم از کشورهای برزیل و آرژانتین معامله پایینی داشت؛ ضمن اینکه رئیس جمهور آمریکا دو کشور را متهم به بی ارزش کردن ارزهایشان کرد. همچنین آمریکا به تلافی مالیات خدمات دیجیتال جدید فرانسه، روی بیش از 2.4 بیلیون دلار از تولیدات این کشور تعرفه هایی را اعمال کرد(تایمز مالی).
در حوزه بازار ارز، دلارآمریکا پس از کاهش داده تولید این کشور برای چهارمین ماه پیاپی، دربرابر سایر ارزهای اصلی افت داشت، تولید ism آمریکا در برابر رقم برآورد شده 48.3، رقم 48.1 را منتشر کرد. شاخص ارز اسپات دلار در بلومبرگ روز گذشته و شبانه معامله ضعیف 0.3% داشت. جفت پوند/دلارآمریکا معامله بالایی داشت که این ناشی از ضعف دلارآمریکا بود و امروز صبح این روند صعودی ادامه داشت.
جفت دلارنیوزلند/آمریکا روز گذشته 1.2% معامله قوی تری داشت و به رقم 0.6511 رسید که از ماه اوت شاهد این رقم نبودیم.
جفت دلارآمریکا/ین ژاپن شبانه 0.15% معامله قوی تری داشت و بخشی از زیان های خود از روز گذشته را در پی گزارشی مبنی بر اینکه دولت ژاپن مبلغ 25تریلیون ین بسته انگیزشی را اعلام خواهد کرد، برگشت داد(بلومبرگ).
جفت پوند/یورو روز گذشته و پس از سنجش آرای انتخاباتی طی آخر هفته که نشان داد برتری حزب محافظه کار دربرابر حزب اپوزوسیون کارگری در حال کاهش است، 0.45% تضعیف شد اگرچه داده تولید انگلیس بهتر از رقم مورد انتظار بازار است(بلومبرگ).
دلاراسترالیا دربرابر دلارآمریکا صعود 0.40% داشت همچنانکه رزرو بانک استرالیا تغییری در رقم نرخ بهره نداد و آن را در 0.75% نگه داشت. ضمن اینکه بانک گزینه های کاهش بیشتر نرخ را درصورت نیاز روی میز گذاشته است. بارکلیز همچنان انتظار دارد که « کاهش نرخ بیشتری در سه ماهه نخست 2020 انجام شود و نرخ نقدینگی را به رقم 0.50% برساند. باتوجه به اینکه در این سطح، به باور بانک، سیاست پولی مرسوم همچنان اثرگذار است».