اطلاعیه

بستن

راهنمای فروم - حتما بخوانید

با سلام

قابل توجه کاربران محترم تالار گفتگو

قبل از ارسال پست یا ایجاد موضوع جدید، تاپیک قوانین و راهنمای فروم را مطالعه نمائید.

کاربران و مخصوصا تازه واردین لطفا دقت باشید که هرگونه پیشنهاد مدیریت سرمایه یا فروش تحلیل و یا برگزاری کلاس و ... که خارج از محیط عمومی فروم باشد را به هیچ عنوان بدون تحقیق و کسب اطلاعات کامل و کافی دنبال نکنید در غیر این صورت مسئولیت و عواقب آن بر عهده خود شخص می باشد.

همچنین لازم به ذکر است مسئولیت ارتباطات خارج از پست های عمومی فروم اعم از پیام خصوصی یا چت یا دیداری یا شنیداری با سایر اعضای فروم کاملا با خود اعضا هست و وارد کردن آن به صورت عمومی در فروم ممنوع است. برای امنیت بیشتر جهت گرفتن پاسخ سوالات خود از انجمنها استفاده نمایید.

دوستان توجه داشته باشند که تمامی بخش های اختصاصی و عمومی فروم کاملا رایگان بوده و به هیچ عنوان نیاز به پرداخت وجه به هیچ کس برای باز شدن دسترسی نیست.

منتها به این دلیل که در این بخش ها معمولا کار تیم ورک و گروهی انجام میشود، مناسب ورود افراد با شرایط خاصی است که مدیر آن بخش تعیین میکند و برای همه افراد کارایی ندارد چون مستلزم بر عهده گرفتن مسئولیت یا دانش کافی در آن حوزه می باشد.

لذا ضمن پوزش از کاربرانی که تقاضای دسترسی آن ها به بخش های اختصاصی توسط مدیران بخش رد میشود، توصیه میکنیم که پس از فراگیری موضوعات عمومی و تخصصی فراوانی که در روی فروم قرار دارد چنانچه برنامه ویژه ای برای کار در بخش های اختصاصی و کار گروهی دارند آن را مکتوب برای مدیران هر بخش بنویسند و سپس اقدام به درخواست دسترسی بکنند.


با احترام
مشاهده بیشتر
مشاهده کمتر

حجم مبنا در تابلو خوانی

بستن
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
پست های جدید

  • حجم مبنا در تابلو خوانی

    حجم مبنا چیست ؟


    حجم مبنا در بورس حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید طی یک روز، معامله شود تا قیمت پایانی بتواند بر اساس حداکثر دامنه نوسان روزانه (مثلا برای بورس ۵+ یا ۵- درصد)، افزایش یا کاهش داشته باشد.

    قیمت پایانی به طور ساده هم قیمتی است که بر اساس میانگین وزنی معاملات هر نماد طی یک روز معاملاتی به دست می‌ آید. باید توجه داشت که معامله هر نماد در ابتدای هر روز، بر اساس قیمت پایانی روز قبل آغاز می شود.

    سامانه معاملاتی بورس، پس از محاسبه میانگین موزون قیمت سهم طی یک روز معاملاتی، بررسی می‌ کند که آیا حجم معاملات سهم نیز به اندازه حجم مبنا بوده است یا خیر ؟ اگر حجم معاملات حداقل به اندازه حجم مبنا باشد، میانگین موزون محاسبه شده، به عنوان قیمت پایانی در سامانه معاملات ثبت می‌شود، اما اگر حجم معاملات از حجم مبنا کمتر باشد، به همان نسبت، از میزان افزایش یا کاهش قیمت سهم، کاسته شده و قیمت پایانی، بر این اساس محاسبه و در سامانه معاملات ثبت خواهد شد.

    چگونه با فیلترنویسی لیست نمادهایی را که میانگین حجم معاملات ماهیانه آنها کمتر از حجم مبنا است را به دست آوریم ؟


    یکی از پارامترهایی که در رابطه با میزان حجم مبنای شرکت ها ( حجم مبنا در تابلو خوانی )، اهمیت زیادی دارد، نسبت میانگین حجم معاملات ماهیانه به حجم مبنا می باشد چرا که اگر این نسبت کمتر از ۱ باشد، به احتمال زیاد قیمت پایانی نمی تواند به اندازه حداکثر دامنه نوسان مثبت (۵+ یا +۳ یا … درصد) رشد کند و در صورتی که بازار صعودی باشد، به احتمال زیاد این نمادها از رشد بازار جا می مانند. از طرفی اگر این نسبت کمتر از ۱ باشد در بازار نزولی می تواند موجب جلوگیری از افت شدید قیمت شود چرا که قیمت پایانی به اندازه حداکثر دامنه نوسان منفی (۵- یا ۳- یا … درصد) افت نمی کند.

    با توجه به اهمیت این پارامتر قصد داریم در این بخش با ساخت قالب دلخواه در دیده بان بازار سایت tsetmc.com و همچنین فیلترنویسی، به لیست نمادهایی دسترسی پیدا کنیم که در آنها نسبت میانگین حجم معاملات ماهیانه به حجم مبنا کمتر از ۱ می باشد.

    برای این منظور ابتدا به دیده بان بازار سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران مراجعه کنید. قبل اینکه بخواهیم قالب دلخواه را بسازیم و نسبت به فیلترنویسی اقدام کنیم، اطمینان حاصل کنید که تنظیمات فیلترنویسی به صورتی که در شکل آورده شده است، اعمال شده اند.

    Base-Volume-11.jpg


    Base-Volume-12-.jpg


    در ادامه باید قالب دلخواه خود را برای نمایش خروجی ..... بسازیم. برای این منظور از منوهای دیده بان بازار مورد “قالب نمایش” را انتخاب کنید و سپس روی “ساخت قالب” کلیک کنید و قالبی مشابه آنچه در تصویر آورده شده است، بسازید. سپس از منو “قالب نمایش”، مورد “شخصی” را انتخاب کنید تا خروجی ..... به درستی در این قالب نمایش داده شود.

    Base-Volume-13.jpg


    سپس از منوهای دیده بان بازار، مورد “فیلتر” را انتخاب کنید و روی “فیلتر جدید” کلیک کنید و از ..... موجود در فایل Text زیر استفاده کنید.

    در رابطه با این ..... ذکر چند نکته حائز اهمیت است :
    • در فیلترنویسی، نمادهایی که به هر دلیل حجم مبنای آنها برابر ۱ است، حذف شده اند.
    • برای محاسبه میانگین حجم معاملات ماهیانه از ۲۲ روز کاری استفاده شده است.

    خروجی ..... بالا مطابق شکل زیر می باشد. البته باید توجه داشت که در شکل ۱۴ فقط تعدادی از نمادهای خروجی این ..... آورده شده است. به عنوان مثال طبق این شکل همانطور که ملاحظه می کنید، قیمت آخرین معامله نماد حرهشا ۵ درصد مثبت می باشد اما قیمت پایانی آن فقط ۰/۸۴ درصد رشد داشته است. از طرفی مثلا قیمت آخرین معامله کایتا ۴ درصد افت کرده است اما قیمت پایانی آن که مبنای محاسبه دامنه نوسان قیمت در روز معاملاتی بعد می باشد، فقط ۰/۲۳ درصد افت داشته است.

    Base-Volume-14.jpg
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط ParsSarmaye : https://www.traderha.com/member/34729-parssarmaye در ساعت 03-26-2020, 02:40 PM

  • #2
    چگونگی محاسبه حجم مبنا
    برای آنکه چگونگی به کارگیری حجم مبنا را به خوبی توضیح دهیم با مثالی ساده کار را پی می‌گیریم. فرض کنید که یک نماد، حجم مبنایی برابر با ۲ میلیون سهم دارد. در چنین شرایطی اگر قیمت پایانی این نماد در روز گذشته ۱۲۰ تومان باشد و میزان معاملات آن در روز مورد نظر به یک میلیون سهم (یعنی ۵۰ درصد حجم مبنا) برسد.

    در اولین قدم از محاسبه قیمت پایانی روز جاری، ابتدا میانگین وزنی معاملات آن روز را به دست می‌آوریم. سپس تفاوت میانگین به دست آمده با قیمت پایانی روز گذشته را در نسبت معاملات امروز به حجم مبنا ضرب می‌کنیم و آن را به قیمت پایانی روز گذشته اضافه خواهیم کرد تا قیمت پایانی به دست آمده در این روز محاسبه شود در اینجا باشید. در این حالت اگر فرض کنیم که میانگین وزنی معاملات روز جاری ۱۳۰ باشد، قیمت پایانی نماد برابر با ۱۲۵ تومان خواهد بود.

    میانگین وزنی معاملات امروز: ۱۳۰

    قیمت پایانی روز گذشته: ۱۲۰ تومان

    حجم مبنا: ۲ میلیون سهم

    حجم معاملات روز جاری: ۱ میلیون سهم

    تفاوت میانگین وزنی معاملات امروز با قیمت پایانی در روز گذشته:

    ۱۳۰-۱۲۰=۱۰

    تعدیل با حجم مبنا:

    ۵=۱۰*۰.۵

    قیمت پایانی امروز:

    ۱۲۵=۱۲۰+۵

    بنابراین مبنای تغییرات قیمت‌ها و سقف مجاز نوسان روز بعد، در بازه ۵ درصد مثبت و ۵ درصد منفی خواهد بود.

    نظر

    پردازش ...
    X